Skål med havregryn

Drys en håndfuld hindbær på din havregryn om morgenen, så er du allerede oppe på 7 gram fibre fra morgenstunden.

© iStock

Så mange fibre skal du spise for at tabe dig

Det kan godt betale sig at få flere fibre indenbords. Læs her, hvorfor fibre er så fantastiske for dit vægttab, og hvor få gram der skal til, før det kan ses på badevægten.

17. maj 2017 af Maria Albøg Jespersen

En skål havregryn med bær, et par rugbrødsmadder, en håndfuld nødder og lidt gulerodsstave. Det behøver ikke være besværligt at spise en kost med masser af fibre. Og drømmer du om at smide et par kg, er der faktisk flere sunde grunde til netop at skrue op for dit fiberindtag.

Kostfibre er grove kulhydrater, der findes i alle vegetabilske fødevarer. Modsat almindelige kulhydrater er kostfibre nærmest ufordøjelige. Samtidig suger fibrene en masse vand til sig, så de svulmer op og fylder mere i mavesækken.

Når du spiser mad med masser af fibre, fx frugt, grønt, nødder eller kornprodukter, vil du derfor føle dig mæt i længere tid ad gangen. Og jo mere mæt du føler dig, jo mindre sandsynligt er det, at du må lade dig forfalde til usunde fristelser.

Som en bonus skal der endda ikke så meget til for at få fibre nok. Til en voksen kvinde er bare 30 gram om dagen tilstrækkeligt.

Flere sunde egenskaber

Det er dog ikke kun din badevægt, der vil takke dig for de ekstra fibre. De ufordøjelige fibre sætter også skub i dit fordøjelsessystem, så du slipper for en oppustet eller forstoppet mave. Og samtidig bidrager de fiberrige fødevarer og især grøntsager med et hav af vitaminer og mineraler, der nedsætter risikoen for alt fra fedme, hjerte-kar-sygdomme, diabetes og tarmkræft.

Er du i tvivl, om du får fibre nok? Indtast din kost i I FORMs kostdagbog, og få svaret. Her kan du også se, hvilke fødevarer der er gode kilder til fibre. 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...