Kvinde står foran køleskab og drikker vand

Får du tanket op med vitaminer og mineraler eller har du brug for et tilskud? Få svaret her..

© iStock

Får jeg nok vitaminer?

Træt og uoplagt? Læs med her og tjek, om du bør tage tilskud af vitaminer og mineraler.

31. oktober 2016 af Irene Brøndum

Hvis du mangler bare et enkelt vitamin eller mineral, kommer hele dit system ud af balance, og du risikerer at blive træt og trist og få sværere ved at huske og koncentrere dig. 

Spiser du sundt og varieret er du godt på vej, men i disse 8 situationer, kan der alligevel være behov for et tilskud. 

Overvej tilskud hvis: 

1. Det er vinter

Overvej et tilskud af D-vitamin, medmindre du spiser fed fisk dagligt mellem oktober og maj. Fede fisk er nemlig stort set den eneste madvare, der for alvor bidrager med det livsvigtige vitamin. 

2. Du slet ikke spiser mejeriprodukter

Overvej et tilskud af kalk for at forebygge knogleskørhed, som især rammer kvinder efter overgangsalderen. Du kan godt få kalk ved at spise fx grøntsager, men det kræver, at du spiser godt med bladgrønt som grønkål og spinat (omkring 400 gram dagligt).

3. Du slet ikke spiser fisk

Overvej et tilskud med D-vitamin, da det er den eneste madvarer, der for alvor bidrager med det livsvigtige vitamin. Fisk er også en af vores vigtigste kilder til vigtige mineraler som selen og jod.


4. Du spiser meget lidt eller meget ensidigt

Overvej en multivitamin- og mineraltablet, hvis du fx er på en skrap slankekur, da dit spisemønster gør dig ekstra udsat for at komme til at mangle næringsstoffer.

5. Du er -  eller planlægger - at blive gravid

Så skal du nemlig være særlig opmærksom på at få nok jern, D-vitamin, folsyre og eventuelt kalk.

6. Du er vegetar eller veganer

Overvej et tilskud med B12-vitamin, da dette vitamin udelukkende findes i madvarer fra dyreriget. Herudover kan du overveje at tage jerntilskud, da jern optages mest effektivt, når det spises som kød og eventuelt kalk, hvis du undgår mejeriprodukter.

7. Du har kraftige menstruationer

Overvej et jerntilskud. Du får mest ud af dit tilskud, hvis du tager det lige inden sengetid, så det ikke skal konkurrere med for eksempel kalk og zink i din mad, og så du mindsker risikoen for bivirkninger som kvalme og hård mave. Tager du samtidig andre tilskud - f.eks. kalk, så tag tilskuddene uafhængigt af hinanden, gerne med flere timers mellemrum.

8. Du er over 70 år

Overvej tilskud med kalk og D-vitamin for at forebygge knogleskørhed. 

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...