Ristet brød på tallerken

Indholdet af akrylamid stiger eksponentielt med farven. Tag dit brød op, når det er gulligt og ikke brunt eller halvsort – så kan du roligt riste det.

© iStock

Er ristet brød usundt?

Mmh. Der findes ikke noget bedre end duften af ristet brød. Men hvad sker der egentlig med brødet, når du smider det en tur i brødristeren? Få svaret her.

7. maj 2018 af I Form

Det sker der med brødet, når du rister det

Uhm ... ja, brødristeren er genial til at få nye smagsnuancer frem i dit bagværk og ikke mindst til at genopfriske et halvgammelt brød. Men til spørgsmålet, om det er sundt, er svaret faktisk både-og. 

Når du rister, steger eller bager mad med mange kulhydrater som fx brød, dannes stoffet akrylamid, som mistænkes for at øge risikoen for kræft. Samtidig fordufter nogle af vitaminerne i brødet. På den anden side har ristet brød et lavere glykæmisk indeks, hvilket betyder, at det giver dig en langsommere blodsukkerstigning. Med ristet brød i maven vil du derfor føle mæthed i længere tid, end hvis du har spist brød, der ikke er ristet.

Friskt brød
  • Kun lidt akrylamid.
  • Hårdt ved blodsukkeret.
Let ristet brød
  • Relativt lidt akrylamid.
  • Mindre blod- sukkerpåvirkning.
Mellemristet brød
  • Relativt blodsukkervenligt.
  • Meget akrylamid.
Meget brændt brød
  • Indeholder så meget akrylamid, at det bør kasseres.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte spiser du kød?


I FORM anbefaler