© Colourbox

Disse vitaminer bør du spise

Piller, kapsler, pulver og flydende. Vitaminer findes i mange former og med endnu flere forbogstaver. Men forskning viser, at de ikke alle er lige sunde for dig.

24. oktober 2016 af Karine Kirkebæk // Illustreret Videnskab

Det er barnelærdom, at vi skal huske at spise vitaminer. Men nogle vitaminerpiller kan ligefrem være farlige for dig. Se her, hvilke vitaminer du trygt kan blive ved med at spise – og hvilke du skal holde dig fra.

Multivitaminer: Drop dem

Vitaminernes svar på buffet. Du får lidt af det hele – vitamin A, B, C mm. – men forskning viser, at multivitamin-piller faktisk kan være skadelige for dig.

I en undersøgelse fra 2011 undersøgte forskere 39.000 ældre kvinder i 25 år, og forskerne fandt frem til, at de kvinder, der tog multivitaminer over en lang periode, havde højere risiko for at dø end dem, der ikke spiste dem. 

D-vitamin: Spis dem

Denne vitamin er god for dig, og den er svær at optage fra mad. D-vitamin hjælper kroppen med at optage kalcium, og det er godt for vores knogler.

En kinesisk undersøgelse publiceret i PLOS konkluderede, at personer, der spiser D-vitamin i gennemsnit lever længere, end dem, der ikke gør.

Antioxidanter: Drop dem

Antioxidanter er i bl.a. vitamin A, C og E, men de findes også i især bær – så spis dem i stedet for piller.

For antioxidanter fra vitaminpiller kan ligefrem være farlige. Det viser en stor undersøgelse af 29.133 mandlige rygere. De mænd, der indtog A-vitamin gennem piller, havde større sandsynlighed for at få lungekræft end de andre.

C-vitamin: Drop det

Vitaminernes hypede konge. Den er ifølge husmoderråd godt for det meste, men er den nu også de?

Undersøgelse på undersøgelse finder ikke bevis for, at C-vitaminer mindsker risikoen for at rage en snotdryppende forkølelse til sig. Desværre.

Til gengæld har C-vitamin en smertefuld skyggeside. Kæmpedoser på 2000 milligram eller mere kan forhøje risikoen for nyresten.

B3-vitamin: Drop det

I mange år har B3-vitamin haft et rygte for at kunne behandle alt fra Alzheimers til hjertesygdomme.

Men en stor undersøgelse fra 2014 skruer ned for vitaminets glorificerede spotlight. Forskerne undersøgte 25.000 personer med hjertesygdomme, og de fandt frem til, at langtidsvirkende doser med B3-vitamin, for at hæve niveauet af den gode HDL-kolesterol, ikke nedsatte sandsynligheden for hjerteanfald og slagtilfælde.

Til gengæld fik forsøgspersonerne på B3-vitamin oftere infektioner, leverproblemer og indre blødninger.

E-vitamin: Drop det

E-vitamin har været positivt berygtet for at virke godt mod kræft. Men en undersøgelse af 36.000 mænd viste, at de mænd, der spiste E-vitamin, havde større sandsynlighed for at blive ramt af prostatakræft.

Forskerne anbefaler, at du i stedet for tilskud spiser en masse spinat.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...