Kvinde, der holder en stor håndfuld sukker

Almindeligt, hvidt sukker indeholder hverken vitaminer, mineraler eller fibre og betegnes derfor ofte som "tomme kalorier".

© iStock

Det gør sukker ved din krop

Sukker bliver ofte udskældt for at skade vores sundhed, men hvad sker der egentlig i kroppen, når du fylder dig med det sødmefulde stads? Læs med, og bliv klogere på det hvide drys.

29. maj 2017 af Maria Albøg Jespersen

Det gemmer sig i alt fra slik, kage og læskedrikke til konserves, pålæg og dressinger. Ud over en sød smag bidrager sukker nemlig både med sprødhed til bagværk og konserverende effekter til langtidsholdbare produkter.

Almindeligt, hvidt sukker, som udvindes af sukkerroer eller sukkerrør, betegnes ofte som ”hurtige kulhydrater” på grund af dets evne til hurtigt at nedbrydes og optages i kroppen.

Når du går ombord i en plade chokolade eller skyller frokosten ned med en sodavand, stiger dit blodsukker med rekordfart, og hjernen stimuleres til at udløse behagelige signalstoffer, som gør dig vågen, glad og afslappet.

Men sukkertrippet varer ikke længe. Dit blodsukker falder nemlig lige så hurtigt igen bagefter, og du bliver irritabel, træt og ukoncentreret – og får bare lyst til mere sødt. 

Forskel på sukker

I princippet er det samme slags sukker, der findes i et æble som i sukkerskålen. Modsat hvidt, raffineret sukker er frugt dog en vigtig kilde til vitaminer, mineraler og fibre, og samtidig er det naturlige sukker i frugt længere tid om at blive nedbrudt og gør dermed dit blodsukker mere stabilt.

Kalorier fra hvidt sukker mætter desuden dårligt, ligesom de næringsfattige kulhydrater kan påvirke din appetitregulering negativt, så du kommer til at spise for meget.

Med godt 400 kcal per 100 gram udgør det hvide sukker også en ærgerlig kilde til kalorier. Er dit sukkerindtag for stort, kan det resultere i overvægt og type-2-diabetes, ligesom din lever kan tage skade over tid, fordi den ikke kan nå at nedbryde den fruktose, der er i sukkeret.

Hvor meget sukker om dagen?

Ifølge sundhedsmyndighederne bør en sund kost maksimalt indeholde tilsat sukker svarende til 10 pct. af kostens samlede energiindhold. Det svarer til ca. 55 gram om dagen for en voksen kvinde.

Problemet med sukker er bare, at ingrediensen tit gemmer sig under andre betegnelser på varedeklarationen. En god grundregel er dog at kigge efter ting, der ender på ’-ose’, fx dextrose og glukose, og alt, der hedder noget med sirup.

Kilder: Fødevarestyrelsen, Netdoktor og I Form

I FORM anbefaler
Indtager du for mange kalorier i løbet af dagen? På I FORM Kostdagbog finder du inspiration til slankeopskrifter, og du får samtidig stor forståelse for din kost og kaloriesammensætning.
Prøv I FORM Kostdagbog gratis her

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...