Skåle med chiagrød

Derfor skal du starte morgenen med chiagrød

Er du hoppet med på chiafrø-bølgen? Ellers burde du måske overveje det efter at have læst dette.

2. juli 2017 af Maria Albøg Jespersen

Er chiagrød sundt?

Der er generelt en masse sunde fordele ved at spise chiafrø. Ud over at holde dit blodsukker stabilt, så du føler dig mæt i lang tid ad gangen, styrker de små brune frø også dit immunforsvar og hæmmer inflammationer i kroppen.

Chiagrød udgør derfor et godt supplement til havregrød, også selvom du laver grøden på kokosmælk, der ud fra et ernæringsmæssigt synspunkt betragtes som neutral. Fedtet i kokosmælk er hverken specielt sundt eller decideret usundt, så længe du indtager det i moderate mængder. Og vælger du lightvarianten, kan du minimere dit indtag yderligere.

Vi vil derfor varmt anbefale dig at fortsætte med at spise din chiagrød. Den udgør ernæringsmæssigt en fortrinlig start på dagen. Herunder kan du læse, hvilke sunde gevinster du får ud af at spise chiagrød, og få tips til, hvordan du gør den endnu sundere.

Kokosmælk

Kompenserer for chiafrøenes neutrale smag. Indeholder lidt protein, vitaminer og har et lavt indhold af kulhydrater.

Chiafrø

Er proppet med sunde antioxidanter, vitaminer og mineraler. Har desuden et højt indhold af kostfibre og omega-3-fedtsyrer.

Sådan laver du chiagrød

  1. 2 spsk. chiafrø blandes med 2 dl kokosmælk og sættes i køleskab natten over.
  2. Rør grøden igennem med lidt vaniljepulver næste morgen, og tilsæt evt. lidt mere kokosmælk, hvis den er for tør.

Mangler du inspiration til andre lækre retter med chiafrø? Så find dem her.

3 Ingredienser, der gør grøden endnu sundere

Bær

Med en håndfuld bær på toppen af din grød får du et ekstra skud antioxidanter. Desuden får du godt med fibre, som både gavner fordøjelsen og mætheden.

Havregryn

Læg et lag havregryn mellem to lag chiagrød. Havregrynene svulmer op og fylder godt op i maven, og som sidegevinst sænker de dit kolesteroltal.

Nødder

Med et drys nødder på din grød får du masser af fibre og proteiner, som stabiliserer dit blodsukker. I tilgift får du masser af sundt fedt, som er godt for hjertet.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...