Kvinde sidder med en masse grøntsager
© colourbox

Derfor skal du spise mere grønt

Der er rigtig mange gode grunde til at få mere grønt på tallerkenen, men grøntsager har også en helt utrolig effekt på dit tarmsystem.

23. august 2016 af Irene Brøndum
Grøntsager er rige på vandopløselige kostfibre, og man ved, at folk, der spiser mange fibre, har en nedsat risiko for alt fra kræft til fedme og tarmsygdomme. Forskerne mener, at fibrenes blærede CV måske skyldes, at de gode tarmbakterier elsker dem. Fibrene fungerer som en slags madpakke for de sunde bakterier, der bor i din tarm. Når de gode bakterier får deres livretter, stortrives de, vokser i antal og producerer masser af kortkædede fedtsyrer. Det styrker tarmvæggen og øger udskillelsen af hormoner, der regulerer både din appetit og dit blodsukker. Fed mad som pommes frites og bacon nedbryder i stedet de proteiner, som skal holde tarmvæggen stærk. Det skaber en inflammation – en slags betændelsestilstand, der trigger en række processer i din krop, der lettere får dig til at tage på eller blive syg.


Hvis du ikke er så vant til at spise meget fiberrigt, er det en god idé at lægge lidt forsigtigt fra land, da de mange sunde fibre kan give luft i maven. Efterhånden vil din krop dog vænne sig til dine nye vaner, og faktisk vil du højst sandsynligt få mindre luft i maven.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...