sprøde, røde æbler på et plankebord
© Colourbox

Derfor bliver du mere sulten af at spise æbler

Kender du følelsen af at blive ekstra sulten, når du har spist et æble? Så læs med her - der findes faktisk en god forklaring!

15. marts 2016 af Anja Bruneskjold

Selvom det måske virker skørt, at man kan blive mere sulten af at spise æbler, så findes der faktisk en helt naturlig forklaring.

Egentlig burde det høje fiberindhold i æbler give dig følelsen af at være mæt. Men mæthedsfølelsen afhænger af syreindholdet i det enkelte æble. Og jo mere surt et æble smager, jo mere sulten bliver du. Det er altså frugtsyren i æblet, der stimulerer appetitten og kan give dig en fornemmelse af at være sulten.

Et æble er ellers genialt som sund formiddags- eller eftermiddagssnack. Det høje indhold af fibre og vand fylder i maven, så du netop ikke føler dig sulten, men i stedet kan klare dig til enten frokost eller aftensmad.
Et lille tip til at undgå, at æblet gør dig sulten, er at supplere æblet med en håndfuld mandler eller fx lidt skyr. Får du lidt fedt eller protein samtidig, får du en bedre mæthedsfornemmelse, ligesom at dit blodsukker holdes stabilt. 

Hvis din sult øges, når du spiser æbler, vil du højst sandsynligt opleve det samme, når du spiser grapefrugter, appelsiner eller andre citrusfrugter. De kan med deres høje syreindhold nemlig også være med til at gøre dig ekstra sulten. 

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte spiser du kød?


I FORM anbefaler