Kvinde med ondt i maven
© iStock

De bedste tips mod oppustethed

Vi har fundet 5 tips, du helt sikkert bør afprøve, hvis du ofte føler du oppustet.

20. marts 2017 af Anja Bruneskjold

Studier viser, at mange flere end vi er klar over, faktisk lider af forstoppelse. Og det er bl.a. et tegn på, at der er noget helt galt med fordøjelsen hos mange mennesker. Men selvom det er almindeligt at have forstoppelse, betyder det ikke, at det er normalt. Og så er det altså heller ikke særlig rart at blive oppustet som følge af forstoppelse.

Både stress og medicin kan være skyld i forstoppelse og oppustethed. Men det kan også sagtens skyldes dine madvaner.

1. Undgå gluten og laktose

Hvis du har forstoppelse, kan det godt betale sig, at skære både gluten og laktose helt ud af din kost - blot for en periode. Prøv at gøre det i tre uger. Måske har det en positiv virkning.

2. Spis det gode fedt

Sørg for at få sardiner, laks og olivenolie. Det sætter gang i fordøjelsen med det samme.

3. Spis magnesium og C-vitamin

Stress, koffein og sukker er med til at nedbryde ned smule magnesium, vi naturligt har i kroppen. Også C-vitamin er godt, og sætter gang i din fordøjelse. For både magnesium og C-vitamin gælder det, at du skal skære ned, eller helt holde dig fra dig i en periode, hvis du begynder at få løs afføring.

4. Husk at motionere

Det er vigtigt at holde tarmene i gang - og så er det næsten ligegyldigt, hvilken form for motion, du dyrker.

5. Drik vand

Det er vigtigt, at du ikke lider af væskemangel - det giver nemlig forstoppelse og en følelse af at være oppustet. Drik minimum seks til otte store glas vand om dagen.

I FORM anbefaler
Få overblik over hvad du indtager og slip for at føle dig oppustet med I FORM Kostdagbog. 

Prøv I FORM Kostdagbog gratis her

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...