Læs også

Spis dig slank

Det er svært at tro, men den bitre tonic-vand rummer lige så meget sukker som cola, og ginen bidrager også med masser af kalorier.
Det er svært at tro, men den bitre tonic-vand rummer lige så meget sukker som cola, og ginen bidrager også med masser af kalorier.

De 6 drikkevarer, du bør droppe først, hvis du vil tabe dig

Normalt tænker vi ikke så meget over drikkevarerne, når vi vil slanke os. Men får du styr på de flydende kalorier, kan du tabe op til et kilo fedt om ugen uden at ændre, hvad du spiser. Vores ernæringsekspert Martin Kreutzer har udpeget de 6 drikke, der feder mest.

22. maj 2017 af Lasse Lyhne // Aktiv Træning

1. Sodavand og saftevand

Det kommer næppe som en overraskelse, men sodavand og saftevand er kaloriebomber, der fylder fedt på maven. Sodavand og saftevand rummer omtrent 10-12 % sukker, så en halv liter forsyner dig med ca. 190 kcal.

2. Mælk

Mælk er rig på proteiner og kalk, men altså også på kalorier fra netop proteinerne og fra mælkesukker. Faktisk indeholder skummetmælk ligeså mange kalorier som cola, og drikker du de federe varianter bonner det virkeligt ud. Sødmælk er således oppe på 305 kcal. for en halv liter.

3. Juice

Friskpresset juice er rigt på vitaminer, men også på frugtsukker og kalorieindholdet er tårnhøjt. Appelsinjuice rummer i snit 30-40 kcal. mere pr. liter end cola.

4. Rødvin

Næstefter fedt er alkohol det mest energiholdige næringsstof. Et glas rødvin rummer 131 kcal. eller ca. det dobbelte af et tilsvarende glas cola, så vil du tabe dig, er det et godt sted at starte. Martin Kreutzer anbefaler max 3 genstande om ugen for folk, der vil tabe sig.

5. Drinks

Og når nu vi er ved alt det sjove, så hold også igen med drinks. Selv en bitter og sur drink som Gin & Tonic rummer 122 kcal, mens kulørte drinks som Strawberry Daiquiri rummer 220 kcal. og selv en lille cognac til kaffen bidrager med 68 kcal.

6. Smoothie

En hjemmelavet smoothie indeholder flere fibre end juice og mætter bedre. Men de koster stadig på kaloriekontoen. En halv liter frugtsmoothie rummer ca. 300 kcal. og det bliver kun værre, hvis du køber de færdige smoothies med tilsat sukker, mælkepulver og andet skidt. De indeholder op til 450 kcal. pr. halve liter. Vælg grøntsagssmoothies, hvis du vil tabe dig eller drik smoothien i stedet for et måltid.

Udskifter du eksempelvis 2 liter kalorieholdige drikke om dagen med rent vand, sort kaffe eller te, sparer du 740 kcal. om dagen, hvilket svarer til, at du kan tabe knap et kg fedt om ugen.  

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...