Har du styr på, hvordan du vælger det sundeste brød?

© iStock

Brødkurvens 6 skjulte sundhedsfælder

En brun kulør er ikke en garanti for gode, grove fibre, når du køber brød hos bageren eller i supermarkedet. Se, hvilke skjulte sundhedsfælder, du skal være opmærksom på, når du køber brød.

2. maj 2018 af Irene Brøndum

6 brødfælder, du skal være opmærksom på

Højt gi
Det kan godt være, der ser ud til at være meget gods i sådan en rustik fransk baguette, men det er der ikke. Baguette har et højt glykæmisk indeks (GI), det vil sige, at dit blodsukker stiger rigtigt meget, når du spiser det. Det høje blodsukker får din krop til at danne en masse insulin. Det får nemlig blodsukkeret ned igen. Men insulin fjerner ikke bare sukkeret fra blodet, det tænder også for enzymer, der sørger for, at der lagres mere fedt i dine fedtceller. Som om det ikke var galt nok, vil insulinet relativt hurtigt banke dit blodsukker så langt ned, at det bliver endnu lavere, end før du spiste, så du efterlades sulten og træt.

Usundt fedt
Allerede inden du propper bøf og mayo ind imellem overen og underen, kan burgerboller indeholde rigtigt meget skjult fedt – særligt hvis den hentes på den lokale grill. Gå efter bagværk, der indeholder max 7 g fedt pr. 100 g. Hvis du køber burgerboller i supermarkedet, så kig efter det orange fuldkornslogo, og bager du selv, så kom fx rugmel eller havregryn i dejen.

Få opskriften på hjemmebagte burgerboller med fuldkorn her.

Sukker
Der kan skjule sig en hel del sukker i brød. Krydderboller er fx ofte proppet med sukker. Det får ikke bare kalorieindholdet i vejret, men også dit blodsukker til at rutsje op og ned, så du let bliver træt og ukoncentreret mellem måltiderne. Vær obs på, at det ikke kun er, når de fremstiller lyst bagværk, at bagerne og brødproducenterne kan finde på at kigge lidt for dybt i sukkerskålen, også fuldkornsbrød er i nogle tilfælde tilsat rigtigt meget sødme. Gå efter et brød, der indeholder max 5 g sukker pr. 100 g.

Snyderi
Grov eller groft er desværre ikke en anprisning, du kan stole på. Det hænder nemlig ikke så sjældent, at brødet kun er groft udenpå. Det er ikke engang en garanti, at brødet ser groft ud både indvendigt og udvendigt. Nogle bagere og brødproducenter tilsætter sirup eller malt til brødet for at give det en rustik kulør, men hvis ikke det indeholder fuldkorn, så er det bare en ulv i fåreklæder. Er du i tvivl, så løft på brødet. Det skal være tungt. Gå efter et brød, der vejer til, og som indeholder minimum 5 g fibre pr. 100 g.

Stivelse
Et helt almindeligt franskbrød indeholder typisk kun kornets frøhvide og bidrager derfor ikke med meget andet end store mængder stivelse. Forskning viser, at det faktisk er farligere for dit hjerte at stoppe sig med den slags brød end at spise fx flæskesteg og smør. Erstatter du mættet fedt med letoptagelige kulhydrater, øger du nemlig din risiko for blodpropper med hele 33 procent. Formentlig fordi det meget lyse brød sender dit blodsukker på himmelfart. Nyd det i begrænset omfang eller ved særlige lejligheder.

Salt
Faktisk får vi hele 50 procent af alt det salt, vi spiser, fra brød! Indholdet er særligt højt i gourmetbrød fra bageren, viser undersøgelser. Gå efter et saltindhold på max 1,25 g pr. 100 g. Står der natrium på deklarationen, skal indholdet være under 0,5 g natrium pr. 100 g. Bager du selv, kan du bruge mindre af det hvide drys, men stadig få et lige så lækkert resultat ved at putte kærnemælk i dejen eller hæve med surdej. Begge dele indeholder smagen af umami, som forstærker den salte smag.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte spiser du kød?


I FORM anbefaler