Madvarer
© iStock

5 sunde madvarer, der holder dig mæt i lang tid

For alle os, der ikke kan holde os kørende på en salat ...

22. december 2016 af Anna Sjøstrøm

Hvad gør man, når man gerne vil spise sundt og samtidig ikke kan holde sig mæt på en salat? Så sørger man for at integrere nogle madvarer i sin kost, der både mætter og holder blodsukkeret stabilt. Vi giver dig her et udpluk.

1. Æg

Der er vitterligt noget om snakken med de æg. Endnu et studie har nemlig påvist, at mennesker, der spiser æg til morgenmad holder sig mætte i længere tid, og at deres niveau af det appetit-stimulerende hormon ghrelin er lavere.

2. Avocado

Jep, den er god nok. Den grønne, bløde og lækre avocado er ikke kun god for dine smagsløg. Den hjælper dig nemlig også med at holde dig mæt i lang tid. Det skyldes avocadoens høje fedt- og fiberindhold, der tager længere tid at fordøje. Og ja, højt fedtindhold, men kalorierne er godt givet ud, når man er mæt længe.

Find lækre opskrifter med avocado her.

3. Bælgfrugter

Du kan gøre rigtigt klogt i at indtage bælgfrugter som ærter, bønner, linser og jordnødder, hvis du gerne vil køre længere på literen. Kombinationen af protein, kulhydrater og fedt får dig til at føle mæthed i længere tid.

De mest proteinrige bælgfrugter

4. Græsk yoghurt

Du kan med fordel skifte frugtyoghurten ud med græsk yoghurt. Den græske yoghurt er nemlig spækket med proteiner, calcium og har et lavt sukkerindhold. Alt dette er med til at holde dig mæt og sund på én gang.

5. Mandler

Alle nødder er sunde og gode, men da mandler har størst indhold af fiber, vil de kunne holde dig kørende i længst tid. De er tilmed lette at have med på farten, men pas på – de er temmelig vanedannende, og så er de ikke så sunde længere.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...