Gulerødder i strimler

Der findes mange sunde alternativer til pasta

© iStock

10 grøntsager, der kan erstatte din pasta

Der findes masser af gode grøntsager, som du let kan bruge som alternativ til spaghetti, hvis du gerne vil spare på kalorierne.

2. september 2016 af Anna Sjøstrøm

De fleste af os foretrækker pasta som tilbehør til vores bolognese. Men samtidig ved de fleste, at pasta sjældent går hånd i hånd med vægttab. Derfor kan det være smart at kende til spiralizeren, der skærer dine grøntsager ud i strimler som alternativ til spaghetti. Her får du de 10 bedste grøntsager, du kan give dig i kast med.

1. Squash

Med sine kun 10 kalorier pr. 100 gram er squash yderst velegnet i en fedfattig kost.

2. Gul squash

Gul squash er fantastisk til at holde kalorier og kulhydrater nede, og den indeholder gode fibre, der mætter.

3. Søde kartofler

De søde kartofler er fiberrige og gør dig mæt i længere tid.

4. Gulerødder

Gulerødder er søde og stivelsesholdige fra naturens side uden at være fulde af kalorier og kulhydrater.

5. Rødbeder

Rødbeder er et stærkt kort på hånden, når du gerne vil have masser af fibre og samtidig holde kalorierne nede.

Find opskrifter på grøntsagspasta her

6. Butternutsquash

Denne grøntsag er svær at komme udenom, hvis man ønsker en næringsrig og fiberholdig kost.

7. Agurker

Bestående af 95 procent vand er agurker et kalorielet alternativ, hvor væskebalancen samtidig vedligeholdes.

8. Kålrabi

Kender du den heller ikke? Så er det på tide. Kålrabi kan minde om en blanding af kål og broccoli, og er god i en kalorielet kost, hvor du samtidig får masser af fibre.

9. Broccolistilke

Broccoli indeholder fibre, der hjælper os med at holde maven og fordøjelsen i orden.

10. Rødkål

Rødkål er spækket med antioxidanter, der reducerer inflammation i kroppen. Find flere gode grunde til at spise rødkål her.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...