Bliver jeg en bedre motionist af kosttilskud?

Jeg træner 8-10 timer om ugen, både løb, svømning, cykling og styrketræning. Jeg spiser sundt, men kan jeg blive endnu sejere, hvis jeg tager kosttilskud?

19. juni 2016 af I FORM

Du behøver ikke kosttilskud, for du kan sagtens spise dig til alt det, du har brug for, selv om du træner meget ambitiøst.

Når man træner så meget som du, er det dog en god idé at være opmærksom på, at det kræver en virkelig nøje tilrettelagt kost, hvis du skal give kroppen optimale betingelser.

Herunder kan du se, hvad du især har brug for at tænke på. Vil du være helt sikkert på, at du spiser optimalt, kan en diætist hjælpe dig.

Forsyn din krop med kosttilskud

Hvis du vil forsyne kroppen med kosttilskud, er det disse stoffer, du skal tænke over at supplere din kost med. Som du ser, kan du også spise dig til mange af dem.

D-vitamin

betyder meget for immunforsvaret, knoglestyrken og musklernes funktion. Det er derfor vigtigt, hvis du skal præstere. Spis godt med æg, torskerogn og fed fisk.

Omega-3

kan supermotionister have særlig gavn af. Fedtsyrerne kan dysse nogle af de betændelsestilstande ned, som hård træning kaster af sig, og kan derfor værne mod skader.

Kalium og magnesium

er salte, du kan komme til at mangle, hvis du sveder meget. Grønne bladgrønsager, nødder og bananer holder dig forsynet.

Jern

indgår bl.a. i produktionen af røde blodlegemer, som transporterer ilt rundt i kroppen – og er vigtigt for din udholdenhed. Rødt kød er fyldt med jern.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...