skål med yoghurt og bær, kasein.

Sådan skal du spise fire dage før et løb

Det er vigtigt at få tanket op proteinstoffet kasein, som findes i bl.a. skyr og hytteost inden sengetid, da det sætter gang i din restitution.

19. april 2016 af Martin Kreutzer

Tank op til kasein før sengetid

Spiser du proteinstoffet kasein lige inden sengetid, sætter det turbo på din restitution, viser forsøg.

I dagene op til stævnet, hvor du trapper gevaldigt ned for træningen, knokler kroppen for at blive klar, og den proces understøtter du effektivt gennem et rutinemæssigt godnatmåltid.

Gode kilder til kasein er mejeriprodukter som fx skyr, græsk yoghurt, fromage frais og hytteost. Snup et par deciliter med fx bær eller en appelsin i tern, en halv time inden du hopper i seng.

Sådan skal du spise 4 dage før et løb

  • Morgenmad: 2 dl havregryn med mælk og en håndfuld mandler og rosiner hen over. Drik et krus te til.
  • Formiddag: Et hårdkogt æg + 2-3 gulerødder bringer dig fint igennem formiddagen. Drik 2 dl væske til.
  • Frokost: Gå efter fed fisk, fx marineret sild med løgringe på en tyk skive rugbrød. Suppler med råkost af blomkålsbuketter og peberfrugter. Drik et stort glas vand (min. 3 dl) til maden.
  • Eftermiddag: 1 dl græsk yoghurt, 10 %, med 50 gram bær og et dryp akaciehonning. Drik 2 dl væske til.
  • Aften: 300-400 gram ovnbagte rodfrugter, som i en frysepose er rystet med 1 spsk. rapsolie. Server et stykke godt oksekød til og en tomatsauce af flåede tomater, tomatpuré, løg og krydderier. Drik et stort glas vand (min. 3 dl) til maden.
  • Sen aften: En smoothie af 200 gram bær, 1,5-2 dl skyr, lidt æblemost og evt. vand.

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...