sushi med laks på hvid baggrund

Sådan skal du spise dagen før et løb

Dagen før et løb er dine kulhydratdepoter allerede fyldt op, og du skal i stedet have fokus på at spise mavevenlig mad såsom sushi.

27. april 2016 af Martin Kreutzer

Spis mavevenlig mad

Dit mave-tarm-system skal have ro, så spis kun de madvarer, som du ved, kroppen har det godt med. Den helt overord­nede regel lyder derfor: Kør en tryg strategi! Dine kulhydratdepoter er for længst fyldt op, så skån også maven for et pastaorgie!

Spis derfor små lette måltider hen over dagen. Har du en sart mave, så undgå at spise for fiberrigt det sidste døgn. Det vil sige: ingen kål og tørrede bælgfrugter, og undgå også røgede madvarer.

Sushi er et godt valg til din aftensmad, da skaldyrene, fisken og de hvide ris ligger let i maven.

Sådan skal du spise dagen inden et stort løb

  • Morgenmad: 2-3 dl skyr med 50-75 gram bær, 10-15 mandler og lidt akaciehonning. Drik et krus te.
  • Formiddag: Hold blodsukkeret stabilt med en banan og 15-20 cashewnødder. Drik 200 ml væske til.
  • Frokost: 2 stk. fuldkornsrugbrød med makrel i tomat og evt. mayonnaise. Hertil en grøn salat af spidskål/iceberg, cherrytomat, agurk, peberfrugt og 1 spsk. olie-eddike-dressing. Drik et stort glas vand (min. 3 dl).
  • Eftermiddag: 1 energibar, 1 stk. frugt og 2 dl vand.
  • Aften: Sushi, et glas vand og evt. et lille glas hvidvin. Lidt alkohol kan dulme eventuelle konkurrencenerver.
  • Sen aften: Lidt mørk chokolade og et krus urtete.

 

 

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...