To kvinder i omklædningsrummet efter træning
© iStock

Så godt er det at spise kulhydrater lige efter træning

Faktisk er kroppen ret svag lige efter en hård omgang træning. Men du kan sagtens få den til hægterne igen. Se bare her!

20. februar 2017 af Anja Bruneskjold

Forskning viser, at kroppen er på sit svageste og immunforsvaret på sit dårligste lige efter en omgang rigtig hårdt træning. Derfor er det vigtigt, at du så hurtigt som muligt, skynder dig at give kroppen den energi, den har brug for.

Der er ingen tvivl om, at træning har tusindvis af fordele, når det fx kommer til sygdomme og andre skavanker. Men fordi kroppen er mere udsat for sygdomme i minutterne lige efter en hård omgang træning, hvor kroppen er blevet presset mere end sædvanligt, er det ikke helt ligegyldigt, hvad du fylder i den. Kroppen har nemlig tendens til at blive stresset efter træning, og det nedsætter i den grad immunforsvarets funktion.

Det handler altså om at give kroppen en masse hurtig energi - en omgang kulhydrater. På den måde kommer kroppen hurtigt ovenpå igen, og den bliver hurtigt langt mere modstandsdygtig overfor udefrakommende ting som fx sygdomme og andet.

Det betyder ikke, at det er smartest helt at lade være med at træne. Det er nemlig stadig bevist, at konditionstræning og hård styrketræning hjælper dig mod diverse sygdomme som kræft, diabetes, depression og en en friskere hjerne. Blot for at nævne nogle få fordele ved motion.

Har du topmave? Så, hvordan du nemt kommer af med den!

Men fordi kroppen føler sig svag lige efter træning og prøver at beskytte sig selv mod andre sygdomme, er det vigtigt, at den ret hurtigt føler sig godt tilpas igen.

God træning!

Giv din krop de bedste betingelser under de hårde træningspas. Få et lækkert træningssæt fra Kari Traa til en MEGET nedsat pris her.  

Sådan får du succes med dit løb

Måske er du interesseret i...