Cookie- og privatlivspolitik






Kost og træning

Garanti for en flad mave

En flad mave er både sundere og mere funktionel end en tyk og utrænet mave. Her får du råd der hjælper dig i mål til en flot flad mave.

Kosten er mindst lige så vigtig som gode øvelser hvis du vil være sikker på en flad mave. Få gode tips herunder.

Kostråd til din flade mave

  • Drik hver dag 1/3 af din kropsvægt i deciliter vand.
    Dvs. vejer du 60 kilo er det 20 dl. dagligt = 2 liter osv. + 2,5 dl. pr. 15. minutter du træner. Løber du fx i 30 min., skal du efterfølgende drikke ½ liter ekstra.
  • Undgå at drikke meget vand sammen med din mad.
    Drik helst vandet ½ time inden du spiser. Det fremmer fordøjelsen. Fordøjelsen skal fungere optimalt for at du optager din næring optimalt, men også for at tarmene ikke skal være oppustede så maven ikke er flad.
  • Tyg maden godt.
    Tyg din mad så den er flydende i munden, inden du synker den. Det fremmer fordøjelsen.
  • Læg kniv og gaffel fra dig.


    Læg kniv og gaffel på bordet/tallerkenen mellem bidderne. På den måde giver du dig selv tid til at tygge maden ordentligt og sluger ikke maden, hvilke både giver en dårligere fordøjelse af maden, men også gør, at du skal spise mere for at føle dig mæt.

  • Spis så rå mad som muligt først i måltidet.
    Fx. rå grønsager, skaldyr, frugt, osv. Det fremmer fordøjelsen - jo mere rå maden er jo mere intakte er enzymer, vitaminer og mineraler.
  • Undgå alt brød med gluten.
    Gluten er en kendt ballademager når det kommer til fordøjelsen. Mange mennesker har fordøjelsesproblemer, væskeophobninger, ledsmerter og stor træthed i hele kroppen pga. intolerance overfor gluten. Mange opnår forbedret energi og bedre fordøjelse når de udelader gluten i kosten.
  • Spis ris og kartofler i små mængder
    De er meget kalorieholdige og når man ikke træner meget eller har et meget fysisk aktivt job, kan man spare en masse kalorier ved at fravælge ris og kartofler i større mængder. Man har ikke brug for de mange kulhydrater hvis man ikke bevæger sig voldsomt meget.
  • Spis råt - først.


    Spis så mange af grønsagerne så rå som muligt, og spis dem først i måltidet. Jo mindre forarbejdet fødevarerne er jo mere intakte er alle næringsstoffer i maden. Jo bedre næringsstoffer jo større mæthed giver de.

  • Tag et tilskud af Omega 3.
    Det skal helst være flydende, men hvis du ikke kan lide det, så er det ok i kapsler. Mange mennesker er i underskud af omega 3 fedtsyrer i forhold til hvad der er optimalt for at opnå stor sundhed. Omega 3 fedtsyrer kan være med til at afhjælpe flere ting fx tør hud, inflammation og for højt blodtryk

Af Birgitte NymannDato: 31.8.2013


Meget mere I FORM...

Denne trøje kan blive din

Træningstøj

Denne trøje kan blive din

Når du bestiller 3 nr. af I FORM for kun 129 kr. Lige nu får du nemlig denne fantastiske pink & rosa træningstrøje fra Kari Traa med i købet.

Læs mere og bestil

I FORM nr. 13/2015 er ude nu

Som abonnent kan du også læse dit I FORM på tablet, smartphone eller pc.

I FORM

Mest læste
Bliver min træning bedre af kosttilskud?

Bliver min træning bedre af kosttilskud?

Jeg træner 8-10 timer om ugen, både løb, svømning, ...

Læs mere

Spis dig til større muskler

Spis dig til større muskler

Få en kostplan, der får dine muskler til at vokse.

Lad mig få kostplanen!

Hvad skal jeg spise inden et løb?

Hvad skal jeg spise inden et løb?

Hvad skal jeg spise op til et løb? Hvor meget og hvornår?

Kost inden et løb?

Spis dig til bedre præstationer

Spis dig til bedre præstationer

Her får du 8 tips til mad- og drikkevarer, der gør dig ...

Find alle 8 madvarer her

Spis din fedtforbrænding op

Spis din fedtforbrænding op

Ifølge forskere kan en særlig kost i timerne inden din ...

Se, hvad du IKKE skal spise

Nyeste
Bliver min træning bedre af kosttilskud?

Bliver min træning bedre af kosttilskud?

Jeg træner 8-10 timer om ugen, både løb, svømning, ...

Læs mere

Spis dig til bedre præstationer

Spis dig til bedre præstationer

Her får du 8 tips til mad- og drikkevarer, der gør dig ...

Find alle 8 madvarer her

Kaffe gør dig mere udholdende

Kaffe gør dig mere udholdende

Kaffens koffein-indhold virker opkvikkende og gør dig ...

Læs mere om kaffe

Muslinger løfter din form

Muslinger løfter din form

Muslingernes høje indhold af jern får din form i top.

Læs mere om muslinger

Bananer giver energi

Bananer giver energi

Bananer giver dig energi og holder dit blodsukker stabilt.

Læs mere om bananer

Endnu mere I FORM...

Hvad betyder plusset?

Om I FORM

Hvad betyder plusset?

Som abonnent på I FORM har du adgang til alt indhold - et eksklusivt iform.dk.

Læs mere

Følg os på Instagram

Nyhedsbrev

Modtag ugens bedste nyheder, tilbud, konkurrencer og meget mere


Farvel mavedelle

Kost- & træningsplan

Ny løbejakke?

Det skal du se efter

Eksklusivt indhold

Gå efter plusset

Brød uden mel

Snup en opskrift

Smid fedtet

IFORMs Kostdagbog

Flad mave

Sixpack på 6 uger