Den bedste bar til din træning

Hvis du vil have max udbytte af din træning, har din krop brug for sund næring både før og efter. Det kan du effektivt og nemt få fra en træningsbar.

25. september 2013 af Ernæringsekspert Martin Kreutzer
Vi har testet 10 af markedets bedste barer, så du kan se, hvilke du skal vælge for at få optimalt brændstof. Se test af ENERGIbarer her >> Se test af PROTEINbarer her >>

Vælg den perfekte bar

Energi-og proteinbarer leverer begge energi til din træning, men de har vidt forskellige formål. Her får du et grundkursus i de praktiske træningsbarer.

ENERGIBAREN ER BEDST UNDER TRÆNING

  • Ingredienserne varierer meget. Nogle barer består nærmest kun af sukker, mens andre er baseret på havregryn eller tørret frugt.
  • Spis den, når du dyrker udholdenhedstræning, der varer mere end halvanden time. Her kan baren erstatte energidrik eller energigeler.
  • Den ideelle bar under intensiv træning bør bestå af letoptagelige kulhydrater. Undgå for mange kostfibre, proteiner og fedt, som kan give mavekneb. På de lange træningsture i roligt tempo kan fibre, sundt fedt og protein derimod være en god idé, fordi de giver dig energi, som optages i et roligt tempo, så dit blodsukker holdes stabilt.
  • Også god som et nødmåltid den sidste time før træning, hvis du føler dig træt og mærker, at blodsukkeret er på vej ned. I modsætning til proteinbarer er de fleste energibarer letfordøjelige.

PROTEINBAREN ER BEDST EFTER TRÆNING

  • Ingredienserne er primært proteinpulver og kulhydrater fra sukker eller maltodekstrin, som er kulhydrat udvundet af majsstivelse.
  • Spis den, når du er færdig med at træne, og dine muskler hungrer efter næringsstoffer, der kickstarter restitutionen. Både kulhydrat og protein er vigtige, og proteinbaren giver dig begge dele.
  • Den ideelle bar skal hjælpe dig med at komme op på 14-16 gram protein og 40-50 gram kulhydrat efter konditionstræning. Efter styrketræning er idealet nærmere 18-22 gram protein og kulhydrat. 
  • Også god som et hurtigt mellemmåltid, fordi proteinerne mætter i lang tid og giver dig en sund og langsom blodsukkerpåvirkning.

Tema

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvilken distance drømmer du om at løbe i år?


I FORM anbefaler