Grove fibre til en sund flora

Fibre har en fantastisk sund virkning på fordøjelsen. Men den nyeste forskning har nu fundet frem til, at fibre er mere gavnlige for vores tarmflora, end vi hidtil har vidst.

7. juli 2015 af I FORM

Det har nemlig vist sig, at visse fibre virker såkaldt præbiotisk. Det betyder, at de på genial vis virker som næring for de sunde mælkesyrebakterier, som tarmen har så hårdt brug for, når de skal beskytte os mod skadelige bakterier. Samtidig er fibrene med til at stimulere cellevæksten i tynd- og tyktarm, så slimhinderne her bliver stærke og modstandsdygtige.

Præbiotiske fibre

De præbiotiske fibre, der virkelig batter, finder du i en række særlige grønsager som porrer, løg, asparges og cikorierødder. De indeholder nemlig vidunderfiberen inulin, som virker så præbiotisk, at den er i stand til at 10-doble indholdet af visse sunde mælkesyrebakterier i tarmene, hvis du spiser lidt af den hver dag.

Men også mange andre madvarer indeholder fibre med præbiotisk virkning, der har stor betydning for din sundhed. Det gælder generelt frugt og grove grønsager, men også kornprodukter som byg, rug, havre og hvede kan bryste sig af at virke præbiotisk i kroppen og støtte mælkesyrernes arbejde med at holde immunsystemet i absolut topform.

Skal du dække dit behov for fibre, skal du spise ca. 30 g om dagen. Det kan være en god idé at lade ca. halvdelen komme
fra fuldkornsprodukter som rugbrød eller fiberrige flakes, mens den anden halvdel kan komme fra frugt og grønt.

Det sker i kroppen


1. Du spiser en madvare, der indeholder de særlige præbiotiske fibre.

2. De præbiotiske fibres særlige sammensætning gør, at de overlever syrebadet i maven. Herfra fortsætter de ufordøjede ned til tyktarmen.

3. og 4. Når fibrene nedbrydes, bliver der dannet syrer, som stimulerer cellevæksten i tyk- og tyndtarmens slimhinder. Det giver en sundere og mere velfungerende tarm.

4. I tyktarmen bliver fibrene ikke optaget i kroppen som de øvrige fødevarer, du spiser. Til gengæld fungerer de som “mad” for de to sunde tarmbakterier Lactobacillus og bifidobakterier. De udnytter nemlig næringen fra fibrene til at formere sig, så de får ekstra kræfter til at bekæmpe sygdom.

Gode råd

Spis gerne løg, porrer eller asparges næsten hver dag. De indeholder en særlig vidunderfiber kaldet inulin.

Sunde ambitioner for 2018? Hjælpen er her!

Måske er du interesseret i...

Hvor ofte spiser du kød?


I FORM anbefaler