© istock

8 grunde: Derfor er middelhavsmad verdens sundeste

Middelhavskosten er urørlig som nr. 1 på verdensranglisten over sunde spisemønstre. Helt ny forskning viser, at den kan holde os friske på endnu flere måder, end vi drømte om.

14. januar 2017 af Karen Lyager Horve

Derfor skal du spise middelhavskost

Sundhedsflip og modekure kommer og går, men én koststrategi bliver ved med at køre med klatten og begejstre forskerne med nye positive gevinster. Nemlig middelhavskosten, der ikke er nogen kur, men en livsstil, som mennesker i middelhavslandene har udviklet med de råvarer, de har, som en hyldest til madglæde på alle ambitionsniveauer.

Spis løs af grøntsager, frugt, olivenolie, bønner, fuldkorn, nødder, fisk og skaldyr - og suppler med lidt mælkeprodukter, kød og vin. Så rar og enkel lyder opskriften på klassisk Middelhavskost, som du heldigvis ikke behøver bo ved Middelhavet for at følge. Ud over, at maden smager godt, giver den dig alle disse 8 otte sunde virkninger i ét hug.

1. Beskytter mod brystkræft

Kvinder, der spiser middelhavskost med masser af olivenolie, har svimlende 68 pct. lavere risiko for at udvikle brystkræft end kvinder, der spiser almindelig vestlig mad, viser et større spansk forsøg offentliggjort i det anerkendte fagtidsskrift JAMA Internal Medicine i 2016.

2. Forebygger demens

Holder man sig til middelhavskost, skrumper hjernen ikke med alderen i samme tempo som hos ens jævnaldrende, viser forskning fra University of Edinburgh i Skotland, offentliggjort i 2017. Når hjernen skrumper og vi mister hjerneceller, svækkes indlæringsevnen og hukommelsen.  

3. Halverer risikoen for livmoderkræft

Hele 57 pct. falder ens risiko for at udvikle livmoderkræft, når man spiser som en græker. Jo mere du overholder den traditionelle middelhavskosts principper, jo bedre er du beskyttet, fastslår italienske forskere i British Journal of Cancer.

4. Genial mod blodpropper

Alle middelhavskostens ingredienser er hjertevenlige. Kombinationen af dem er dit ultimative værn mod hjerte-karsygdomme. Den sænker både det skadelige kolesterol og blodtrykket.Nye tal afslører, at middelhavskosten sænker hjertepatienters risiko for at dø for tidligt med hele 37 pct. Dobbelt så meget som statiner, en meget populær type kolesterolsænkende medicin.

Læs mere om Middelhavskostens sunde råvarer her

5. Gør det lettere at holde en sund vægt

Selv om middelhavskost rummer masser af fedtkalorier fra olivenolie, avocado, nødder og ost, har den i talrige studier vist sig at give større og mere langtidsholdbare vægttab end fedtfattig mad. I følge forskning fra 2016 taber man sig lettere, hvis man supplerer middelhavsmad med ekstra olivenolie i stedet for at snacke flere nødder.

6. Styrker knoglerne

Middelhavskost styrker dine knogler og beskytter dig mod brud, viser studier, der giver en forklaring på, hvorfor kvinder i Middelhavsområdet sjældent får knogleskørhed.Måske er det især olivenoliens fortjeneste.Den øger mængden af hormonet osteocalcin, som påvirker knoglevævets struktur. 

7. Beskytter mod diabetes

Spiser du middelhavskost, har du markant lavere risiko for at udvikle type-2-diabetes, dokumenterer stribevis af store undersøgelser.

8. Giver dig et længere liv

Middelhavskosten kan prale af at skabe verdensrekord i levetid. Den kan aflæses helt ned på celleniveau i de såkaldte telomerer: Nogle mikroskopiske endestykker på kromosomerne, som siger noget om, hvor længe vi lever.

Kvinder, der lever af traditionel middelhavskost, har markant længere telomerer end dem, der spiser mere usundt. Det er et tegn på, at de ældes i langsommere tempo og kan holde sig på toppen og leve længere.

Middelhavskosten demonstrerede sin overlegenhed i et stort berømt studie, Seven Countries Study, hvor man fulgte midaldrende mænd på landet i syv lande gennem rigtig mange år. Heriblandt 700 mænd på den græske ø Kreta. Da man gjorde status efter 30 år, var 50 pct. af disse kretensere stadig i fin form, mens alle finnerne var døde.

Har du lyst til at nyde den allersundeste variant af middelhavskosten i en hel uge - sammen med I FORM? Læs mere om I FORMs Energy Camp på Kreta 22.-2-29. april 2017 her

Nå dine mål i 2017

Måske er du interesseret i...