Kvinde dufter til brød
© iStock

4 sunde alternativer til brød

Nu tænker du måske, "hvad er en burger uden bolle?". Men bare rolig, du behøver ikke undvære den saftige burger - du kan blot erstatte burgerbollen med et sundere og grønnere alternativ. Her finder du 4 fremragende forslag.

17. august 2017 af Martin Kreutzer

Farvel til brød og goddag til en sundere og slankere middagstallerken

Burgerboller, flutes, croutoner, wraps og smørrebrød... Brødet sniger sig ofte ind på vores middagstallerken, for det smager jo fantastisk. Men faktisk kan du nemt finde sundere alternativer til brødet uden at gå på kompromis med retten eller smagen.

Peberfrugt

Peberfrugt: C-vitaminbombe 

© iStock

Peberfrugt

Gevinst

Peberfrugten er særdeles kaloriefattig. Du får under 1/10 af kalorierne sammenlignet med samme mængde brød. Kroppen vil ikke kun elske dig for de sparede kalorier, men også for de enorme mængder C-vitamin. Indholdet stiger med modningsgraden, så en rød peberfrugt indeholder næsten dobbelt så meget som den grønne. Selv den ligger dog så højt, at en halv peberfrugt dækker hele dit dagsbehov for det styrkende vitamin. 

Sådan gør du: En let grillet peberfrugt egner sig fremragende som erstatning for burgerbollen. Især den gule er velegnet, fordi smagen rammer et fint kompromis mellem sødme og bitterhed.

Spidskål

Spidskål: Superlet 

© iStock

Spidskål

Gevinst

90 procent af de kalorier, som brød ville give dig, sparer du, hvis du vælger spidskål i stedet. Den besparelse er enorm og gør det nemt at lave et blodsukkervenligt slankemåltid. Fiberindholdet er ikke helt på niveau med brødet, men rummer dog nok til at give kæberne og maven noget at arbejde med. Ligesom al anden kål giver spidskål dig et hav af styrkende plantestoffer plus store mængder C-vitamin.

Sådan gør du: Bladene er geniale som wrap rundt om noget kylling. De kan dog også lægges i lag og dermed erstatte både bollen og hotdogbrødet.

Portobellosvamp

Portobellosvamp: 10 x færre kalorier 

© iStock

Portobellosvamp

Gevinst

Der er næsten ti gange så mange kalorier i brød som i portobellosvampen, så der er ingen tvivl om, at kaloriebesparelsen er en af den store brune svamps helt store trumfer. Da det især er kulhydratmængden, der er hamret i bund, gør det svampen særdeles velegnet til træningsfri dage, hvor du prøver at holde kulhydratindholdet nede.

Sådan gør du: Svampen er perfekt som erstatning for en burgerbolle eller sandwichbolle. Steg dem på en pande, eller grill dem. Tryk dem flade, og brug en som top og en som bund.

Avocado

Avocado: Sundt fedt 

© iStock

Avocado

Gevinst

Den fede frugt er genial for dig, der gerne vil leve kulhydratfattigt. Kaloriemæssigt ligger avocadoen omkring 100 kcal under brødet målt pr. 100 g, og dermed er den ikke så “farlig”, som mange tror. En stor del af energien stammer fra supersund MUFA, antiinflammatoriske fedtsyrer, der blandt andet plejer kredsløbet. Med et fiberindhold, der er dobbelt så højt som brødets, sikres du en god tarmfunktion, hvilket både gavner dit velvære og immunforsvar.

Sådan gør du: En fast avocado kan på fremragende vis erstatte burgerbollen – men brug kniv og gaffel ...

Du kan her finde mange flere lækre opskrifter på burgere uden brød.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...