15 ting omega-3 beskytter mod

(– hvis du altså holder omega-6 nede.)

1. marts 2010 af I FORM

Blodprop i hjertet

Efter en blodprop i hjertet sænker fiskeolier markant faren for et nyt hjertetilfælde. En kapsel dagligt (ca. 1000 mg) er nok til at halvere risikoen for pludselig hjertedød, fordi det forebygger hjerterytmeforstyrrelser.

Dårligt kredsløb

Omega-3-fiskeolie fortynder blodet, så det får sværere ved at klumpe sammen til en blodprop.

Højt blodtryk

Blodtrykket falder lidt, når du spiser mange omega-3-fiskeolier, fordi de udvider blodkarrene.

Åreforkalkning

Fiskeolie sænker ikke kolesteroltallet, men det modvirker, at åreforkalkning bliver farligt ved at dæmpe betændelse i åreforkalkningen på blodkarrets inderside, som ellers får blodet til at klumpe sammen til en blodprop.

Kræft

Kronisk inflammation kan få cellernes deling til at løbe af sporet, så slutresultatet bliver en kræftsvulst. Fiskeoliers antiinflammatoriske virkning kan måske sænke kræftfaren.

Ømme led

Fiskeolie dæmper ledsmerter og modvirker stivhed. Dosis skal være høj og svare til at spise fed fisk hver dag eller tage ca. 3000 mg som tilskud dagligt. Fiskeolier er et af de kraftigst virkende antiinflammatoriske stoffer i maden. Hos gigtramte mindsker fiskeolie behovet for den gigtmedicin, der kan have bivirkninger og være rigtig hård ved maven.

Alzhemers sygdom

20 % af hjernens fedtstoffer er fiskeolier, der bl.a. omdannes til stoffer, som modvirker demens. Spiser du ofte fisk, sænker du faren for den frygtede Alzheimers sygdom, der er den hyppigste form for demens. Høje doser fiskeolie kan forsinke udviklingen af Alzheimers sygdom i de tidlige faser.

Dårligt humør og depression

Fiskeolier kan stabilisere humøret, hvis det svinger meget, fx ved en depression. Der er tegn på, at omega-3-fedtsyrer i høje doser kan mindske behovet for at tage lykkepiller mod depression.

Fødselsdepression

Nybagte mødre, som ikke spiste fisk under graviditeten, øger risikoen for at få en depression efter fødslen.

Rynker og ældet hud

Kronisk inflammation ælder huden med rynker og slap hud. Omega-3-fiskeolier modvirker inflammation og giver generelt huden en smukkere og glattere glød.

Psoriasis

Psoriasis er en betændelsestilstand i huden, som omega-3-fiskeolier kan dæmpe og lindre, men de kan ikke decideret helbrede psoriasis. Der skal ret høje doser til, nemlig mindst 3000 mg om dagen.

Astma og allergi

Har du selv astma eller allergi, kan du nedsætte risikoen for, at dit ufødte barn får det, ved regelmæssigt at spise fisk under din graviditet. Et barn født af en mor med astma eller allergi løber en lavere risiko for selv at få sygdommen, hvis moderen under graviditeten regelmæssigt spiser fisk. Jo flere fisk, desto bedre.

Sukkersyge

Diabetikere har ikke blot for meget sukker i blodet, men ofte også et meget højt indhold af triglycerid (fedt), der øger faren for åreforkalkning og blodpropper. Fiskeolier sænker markant blodets triglycerider.

Menstruationssmerter

Menstruationssmerter bliver ikke så kraftige, hvis du tit spiser fisk eller fiskeoliekapsler. Signalstoffer dannet ud fra omega-3-fiskeolier trækker nemlig ikke livmoderen så krampagtigt og kraftigt sammen som signalstoffer dannet fra omega-6-planteolier.

For tidlig fødsel

Tager du fiskeolie i de sidste to måneder af graviditeten, varer den i gennemsnit fire dage længere, og din baby vil i snit veje 100 gram mere ved fødslen.

Måske er du interesseret i...