10 kostråd ...

.. der giver dig en flad mave.

7. juli 2015 af I FORM

  • SPIS FEDE FISK

    Fede fisk er ganske vist fede og forholdsvis kalorieholdige, men fiskenes indhold af virksomme stoffer betyder alligevel, at du får en slankende gevinst, hvis du spiser ca. 150 g fed fisk om ugen, fx laks, makrel eller sild. Både fiskenes langkædede omega-3-fedtsyrer, D-vitamin og spormineralet jod påvirker nemlig fedtcellerne positivt. Det skyldes blandt andet, at de sunde stoffer i fisk stimulerer nedbrydningen af det oplagrede fedt i fedtcellerne på maven, og den proces er en forudsætning for, at du kan tabe dig. Spis i alt 300 g fisk om ugen de sidste 150 g skal komme fra magre fisk.


  • FÅ D-VITAMIN NOK

    D-vitamin er yderst vigtigt, hvis du gerne vil tabe fedt fra maven. D-vitamin har nemlig betydning for, hvor godt fedtcellerne fungerer. Mangel på D-vitamin betyder, at det bliver sværere at frigøre og forbrænde det oplagrede fedt. Fede fisk er en rigtig god kilde til D-vitamin. Andre kilder er mælk, ost og æg og ikke mindst solen. Huden danner selv Dvitamin, når solen skinner på den. Rigtig mange kvinder får ikke D-vitamin nok, så det er værd at være opmærksom på.

  • SPIS MASSER AF FRUGT OG GRØNT
    Jo mere frugt og grønt du spiser, jo slankere er du omkring taljen, viser undersøgelser. Især hos kvinder har frugt og grønt en specifikt slankende virkning på maven uden at forskerne helt kan forklare hvorfor. Måske skyldes det, at frugt og grønt indeholder små mængder af østrogenlignende stoffer, der giver fedtet en tendens til at sætte sig under huden på hele kroppen i stedet for mellem tarmene. Sørg for at få mindst 600 g grønsager og frisk frugt hver dag.
  • SPIS MAGERT KØD

    Protein er et genialt slankemiddel, og det gælder ikke mindst, når du gerne vil tabe fedt fra maven. Visse aminosyrer i protein fra især magert kød virker nemlig særligt slankende, fordi de er med til at frigøre det oplagrede fedt på maven. Samtidig stimulerer protein generelt dit stofskifte, så du øger din forbrænding. Det virker også meget mættende pr. kalorie og dæmper generelt appetitten.

  • DRIK KAFFE OG TE

    Flere stoffer i både kaffe og te virker særligt knusende på mavefedtet. For det første er koffeinen i både kaffe og te særligt virksom på maven, fordi fedtcellerne her er mere følsomme over for koffein end andre fedtceller. Koffein øger simpelt hen kroppens mulighed for at give slip på det fedt, der sidder på maven. Te og grøn te indeholder samtidig catechiner og andre plantestoffer, der virker ekstra godt på mavens fedtceller. Det er godt at drikke op til otte kopper i alt af de koffeinholdige drikke pr. dag. Nøjes med tre kopper kaffe om dagen og drik resten som te. Hold dig dog fra koffein i store mængder, hvis du er gravid.

  • DROP DET HVIDE BRØD - desværre.

    Heller ikke denne gang leverer forskerne en undskyldning for at sætte tænderne i masser af hvidt brød og pasta. Tværtimod. De har nemlig fundet frem til, at jo fl ere kulhydrater du spiser fra raffi nerede kornprodukter, des mere fedt sætter der sig på maven. Det betyder, at du gør klogt i at undgå bl.a. lyst brød, hvide ris, almindelig pasta, mange morgenmadsprodukter, kiks og bagværk. Den slags mad giver typisk en hurtig og stor stigning i blodsukkeret. Og det er muligt, men ikke sikkert, at det er årsagen til, at den virker negativt på fedtcellerne. Men husk, at du ikke skal undgå kornprodukter i det hele taget. Spis bare dem, hvor mindst 50 pct. af kornet er fuldkorn. Rugbrød, fuldkornspasta, havregryn osv. er gode og mættende valg.

  • SPAR PÅ KARTOFLERNE

    Får du kartofler hver aften, skal du måske holde lidt igen. Forskning har vist, at især kvinder får tendens til at lagre ekstra fedt på maven, hvis de spiser mange kulhydrater fra kartofl er. Måske fordi de virker i kroppen på samme måde som det hvide brød. Skift mange af dine kartofl er ud med grønsager, brune ris eller fuldkornspasta. Vær dog opmærksom på, at anden forskning har vist, at kartofler giver god mæthed i forhold til kalorieindholdet, så skal du tabe dig alle andre steder end på maven, er kartofler et godt valg.


  • DRIK LIDT VIN

    Drik et lille glas vin hver dag. Undersøgelser har vist, at et moderat alkoholforbrug er forbundet med mindre fedt på maven. Det skyldes sandsynligvis, at alkohol i små mængder virker afstressende, hvilket sænker blodets indhold af kortisol. Jo mindre kortisol du har i blodet, jo nemmere er det at smide fedt fra maven. Effekten gælder dog kun for alkohol fra vin og øl, og du må højst drikke ca. 7 genstande om ugen ellers får du den modsatte effekt. Alkohol i større mængder har nemlig en specifikindvirkning på, hvor fedtet sætter sig. Alkohol får nemlig kroppen til at kanalisere fedtet til taljen og samtidig væk fra andre dele af kroppen. Det vil altså sige, at du får æbleform af for meget alkohol. Vær også opmærksom på, at spiritus virker decideret fedende på kvindemaver.

  • FRÅS IKKE MED OLIEN

    Sundt fedt er med god grund blevet et populært indslag i enhver sund slankekost, men når det gælder om at tabe fedt fra maven, er det stadig en god idé at spare lidt på fedtet. Spiser du for meget vegetabilsk fedt i din mad, vil du nemlig ende med at få for meget fedt på maven, viser undersøgelser. Til gengæld er sundt fedt i høj grad med til at smelte fedt fra hofterne. Vegetabilsk fedtstof kommer fx fra planteolier og margarine. Du skal ikke helt undgå disse fedttyper, da de er sunde for bl.a. hjertet og kredsløbet. Spiser du ca. 1600 kcal om dagen, hvilket er passende i en slankekost, kan du spise ca. 40 g sundt fedt dagligt.

  • FINGRENE VÆK FRA SUKKERET

    Jo mere sukker du spiser, jo mere fedt har du typisk på maven. Desværre. Det er derfor en god idé at spare på slik, kage, sodavand, saftevand og andre sukkerkilder i kosten også de skjulte som fx frugtyoghurt, marinerede sild og ketchup. Årsagen kan være den samme som årsagen til, at man skal undgå alt for meget hvidt brød og lys pasta, nemlig at den rutsjetur, som søde sager sender dit blodsukker på, kan påvirke fedtcellerne negativt.

Måske er du interesseret i...

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen

Indholdet fortsætter efter annoncen