10 gode grunde til at drikke mere vand

Hvor meget vand har din krop brug for? Så meget som muligt? Kan man drikke sig fra hovedpine og rynker?

7. juli 2015 af I FORM

Træn bedre

Et væsketab på bare 2 % af din kropsvægt, ca. 1 til 1 ½ liter vand, nedsætter præstationsevnen med op til 20 %. Sved er nødvendig under fysisk arbejde for at køle kroppen ned, men sveden tapper samtidig kroppen for væske. En australsk undersøgelse af en gruppe mandlige sportsudøvere viser, at jo bedre væskebalance sportsfolk er i, jo bedre kan de holde på deres kulhydratdepoter i musklerne.

Fjern smerterne

Prøv med vand først, når du har hovedpine. Årsagen kan være væskemangel. Er det nødvendigt med smertestillende medicin, så drik rigeligt med vand til. Mange smertestillende piller er hårde ved mavens slimhinde, og så kan hovedpine blive til mavesmerter i stedet. Rigeligt med vand fortynder og spreder medicinen i maven. Tømmermænd efter en fugtig aften i byen skyldes oftest dehydrering. Spar på pillerne og drik en masse vand, inden du går i seng!


Undgå forkølelse

Dine slimhinder i mund, hals og næse er velforsynede med antistoffer, som bekæmper de vira og bakterier, du indånder eller tilføres via mad og drikke. Drikker du ikke nok væske, udtørres slimhinderne og bliver modtagelige for infektioner, som kan forårsage forkølelser, halsbetændelse og hoste.


Tab dig

Sender din mave signaler om sult, kan det lige så godt være tørsten, der plager. Et glas vand kan hurtigt hjælpe dig til at holde din sultfornemmelse nede indtil næste måltid. Faktisk kan rigeligt med isvand hver dag medvirke til, at du på længere sigt taber dig. En ny videnskabelig undersøgelse viser nemlig, at 4 liter isvand om dagen kan give vægttab på ca. 1/2 kg om måneden. Det skyldes ikke kun, at vandet fylder i maven, så følelsen af sult nedsættes, men også at organismen bruger ca. 125 kalorier på at varme isvandet op til kropstemperatur.

Rejs uden ubehag

Det er ikke kun tidsforskellen, som kan give træthed og hævede ben under en lang flyvning. Den tørre luft i flyet nærmest suger vand ud af din krop, så du bliver dehydreret! Luften om bord indeholder mindre ilt, så det er sværere at ånde, og væsketabet øges. Drik et ekstra glas vand, før du går om bord, og sørg for at få mindst et glas vand i timen - så får du også rørt benene, når du skal på toilettet! Hold dig til drikke uden koffein og alkohol, da de er yderligere vanddrivende.


Undgå forstoppelse

Rigeligt med vand hjælper din krop til at udnytte madens kostfibre bedre, så du undgår forstoppelse. Fibrene i maden behøver vand for at fungere i dit tarmsystem. Nogle fibre opløses i vandet og danner en geléagtig masse, som gør fordøjelsen bedre. Andre kan ikke opløses, men suger alligevel væske til sig, når de passerer gennem din tyktarm.


Få pænere hud og hår

Masser af vand indeni er lige så vigtigt for din hud som alverdens lotioner og cremer udenpå. Hudceller, som er velforsynede med vand, holder din hud blød, fugtig og pæn. Under mere krævende fysisk aktivitet stimulerer sveden desuden olie-producerende kirtler i hårsækkene til at udskille olie, og det er med til at sørge for, at håret ikke tørrer ud, men holder på fugtigheden.


Få hjernen i topform

En meget almindelig årsag til træthed er væskemangel. Dehydreringen virker sløvende på din koncentrationsevne, koordinationsevne og reaktionstid. Føler du dig sløv og ukoncentreret, så tank op med et glas vand eller to - der er store chancer for, at det hjælper.


Forebyg nyresten

Vand i rigelige mængder forebygger smertefulde nyresten, mener amerikanske specialister. Ved at øge væskeindtaget fortynder du din urin og modvirker dannelsen af saltkrystaller, som gennem årene kan blive til nyresten.

Flotte muskler

Vand giver faste muskler. Muskler består primært af vand, ikke af proteiner, som mange tror. Derfor er det vigtigt at drikke vand for at holde musklerne pæne og faste.

Måske er du interesseret i...