© iStock

10 gode grunde til at spise olivenolie hver dag.

To geniale stoffer i olivenolie holder dig frisk og stærk på en række overraskende måder - sammen med det sunde fedt. 2-4 spsk. om dagen er nok.

At olivenolie er godt for bl.a. kolesteroltallet, fordi det indeholder sundt, enkeltumættet fedt, ved mange mennesker efterhånden. Men vidste du også, at den gyldne olie også indeholder to fantastiske stoffer, Oleocanthal og oleacein,der beskytter dig mod en hel stribe sygdomme? 

Oleocanthal slår især ned på inflammation, dvs. forebygger og dæmper kroniske betændelsestilstande, der kan give fx gigt, kræft og Alzheimer. 

Oleaceins spidskompetence er at fungere som en bomstærk antioxidant, der beskytter kroppens celler mod iltskader. Bl.a. menes oleacein at mindske risikoen for åreforkalkning og blodpropper.

Du kan smage på olivenolien, hvor meget oleocanthal, der er i. Smager den lidt bittert og skarpt bag i ganen, er der masser af det. Få du trang til at hoste, er det et godt tegn.

1. BESKYTTER MOD BLODPROPPER

Dels er antioxidanter som oleacein med til at forhindre, at åreforkalkningen i dine blodkar bliver betændt og danner blodpropper. Dels gør olien indersiden af blodkarrene sund og smidig og sænker blodtrykket, så blodet strømmer lettere igennem. Virkningen på blodtrykket skyldes en kombination af olivenolie og nitratholdige grøntsager som fx spinat. Endelig gør olivenolie dit sunde HDL-kolesterol bedre til at fjerne åreforkalkning fra blodkarrene.

Læs mere om olivenolie og Middelhavskost her


2. SÆNKER RISIKOEN FOR HJERNEBLØDNING

Flere store studier har vist, at mennesker, der spiser godt med olivenolie, har væsentlig lavere risiko for at blive ramt af slagtilfælde. I et fransk studie havde olivenoliespisere 41 pct. lavere risiko for hjerneblødning, og i et spansk forsøg faldt risikoen med hele 24 pct. for hver 25 g olivenolie, forsøgsdeltagerne satte til livs hver dag.

3. GIVER FLOW I FORDØJELSEN

I meget gamle dage brugte man “amerikansk olie” (olie presset af frø fra Ricinus-planten, også kaldet kristpalme) som et mirakelmiddel, når maden hobede sig op i kroppen og ikke ville ud. Men nye undersøgelser tyder på, at olivenolie kan lidt af det samme, bare på en blidere og mere behagelig måde. Det gør nemlig indersiden at tarmvæggene mere smidige, så affaldsprodukterne lettere kan passere, og desuden bliver det, der skal ud, blødere i konsistensen.

4. BESKYTTER MOD DIABETES

Fedtsyrerne i olivenolie påvirker dit sukkerstofskifte, så din krops celler bliver mere insulinfølsomme og mindre truet af diabetes. Hvis du spiser hurtigt optagelige kulhydrater som fx hvidt brød eller hvid pasta og dypper det i olivenolie, vil fedtet sørge for, at dit blodsukker ikke stryger til vejrs med raketfart og holde det mere stabilt.

Gå ikke glip af ernæringsekspert Martin Kreutzers foredrag om kost og inflammation på I FORMs Energy Camp'en på Kreta fra den 22. april. Se programmet her.

5. GIVER BALANCE I HORMONERNE

Har du svært ved at blive gravid? Er du hårdt ramt af PMS eller hedeture? Så kan olivenolie måske hjælpe. Kroppens kirtler er afhængige af essentielle fedtstoffer for at producere de rette mængder af forskellige hormoner, bl.a. det kvindelige kønshormon østrogen.

6. HOLDER MAVEN SLANK

Tæller man kalorier, ligner olivenolie med sine 884 kcal. pr 100 g en bombe. Men flere studier har slået fast, at mennesker, der spiser meget olivenolie, ikke tager på af det og snarere har tendens til at tabe sig. Især på maven. Bl.a. taber man sig mere af at følge en olivenolie-beriget kost end ved at spise fedtfattigt. Måske fordi olivenolien er med til at stabilisere blodsukkeret og appetithormonerne, så man ikke bliver ramt af ulvehunger.

7. BESKYTTER MOD BRYSTKRÆFT

Enkeltumættet fedt beskytter mere mod brystkræft end andre former for fedt. Med helt op til 62 pct., i følge et spansk studie. Oleocanthal har formentlig også en betydning. Forsøg tyder på, at dette stof også hindrer spredning af kræftceller ved aggressiv modermærkekræft.

8. DÆMPER LEDDEGIGT

Olivenolie sammen med fiskeolie – fx sardiner i olie eller laks sammen med en salat, der er vendt i olivenolie – dæmper smerterne i gigtramte led og giver flere kræfter, fx i hænderne. Oleocanthal virker næsten som det antiinflammatoriske og smertestillende middel Ibuprofen. Gigt er inflammation i leddene.

9. GØR GRØNTSAGER SUNDERE

Hvordan får man mest ud af de sunde antioxidanter i fx tomater, aubergine og græskar? Ved at stege eller marinere dem i olivenolie, viser spansk forskning. Nogle af fenolerne fra olivenolien vandrer nemlig over i grøntsagerne og øger deres antioxidant-værdi.

10. BESKYTTER MOD ALZHEIMER

Muligvis kan oleocanthal fjerne såkaldt beta-amyloid plak fra hjernen. Det er nogle sammenklumpede proteiner, som ødelægger hjernecellerne og menes at være en vigtig årsag til bl.a. demens-sygdomme..

I de fleste undersøgelser, der underbygger olivenoliens fortræffeligheder, spiser forsøgspersonerne mellem 2 og 4 spsk. olivenolie om dagen. Det er ikke svært at nå de mængder, hvis man bruger olivenolie til madlavning.

Får du lyst til olivenolie? Skynd dig at booke en af de sidste pladser på I FORMs Energy Camp på Kreta fra den 22. april. Vores resort har egen olivenlund og laver selv den olie, vi skal spise. Læs om turen her

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...