Fortvivl ikke - hjælpen er her!

FAQ - hjælp til I FORMs webside

Kan du ikke logge ind på iform.dk? Har du problemer med tegne ruter i ruteplanneren? Eller har du et helt tredje problem med at bruge iform.dk? Find svar på dine spørgsmål her på siden.

9. november 2017

Her finder du svar på de mest stillede spørgsmål til brugen af I FORMs hjemmeside. Kan du ikke finde svar på netop dit spørgsmål her, så kontakt vores kundeservice. Så vil de hjælpe dig.

Kundeservice hjælper dig også med alle spørgsmål vedrørende dit abonnement på magasinet.


Spørgsmål til I FORMs ruteplanner

1. Hvordan tegner jeg en rute?
2. Hvor kan jeg finde sti-kortet?
3. Kan jeg få min rute til automatisk at følge stier og veje?
4. Hvordan sletter jeg et punkt?
5. Kan jeg flytte et punkt på min rute?
6. Kan jeg gemme min rute?
7. Hvordan finder jeg mine gemte ruter?
8. Findes min gamle ruter stadig?
9. Kan jeg ændre på en rute, jeg har gemt?
10. Kan andre se mine ruter?
11. Hvordan deler jeg mine ruter?


Spørgsmål til profil og oprettelse af bruger

1. Hvad får jeg ud af at oprette en profil på I FORMs website?
2. Hvordan opretter jeg en profil på I FORMs website?
3. Min e-mailadresse er ugyldig
4. Hvor finder jeg mit abonnementsnummer?
5. Jeg er oprettet som bruger - hvordan logger jeg ind?
6. Jeg har glemt mit password
7. Jeg skal logge på hele tiden
8. Hvordan ændrer jeg min e-mail-adresse?
9. Hvordan ændrer jeg mit password?


Spørgsmål til I FORMs nyhedsbrev

1. Hvordan tilmelder jeg mig I FORMs nyhedsbrev?
2. Hvordan afmelder jeg mig I FORMs nyhedsbrev?
3. Hvor tit kommer I FORMs nyhedsbrev?
4. Hvad gør jeg, hvis jeg har skiftet e-mailadresse


Spørgsmål til I FORMs kostdagbog

1. Hvordan registrerer jeg mig som bruger af I FORMs kostdagbog?
2. Hvordan tilføjer jeg et måltid til kostdagbogen?
3. Hvordan kopierer jeg et måltid?
4. Hvordan opdaterer jeg et måltid?
5. Hvordan opretter jeg træning?


Spørgsmål til I FORM FORUM

1. Hvordan opretter jeg en ny tråd på I FORM FORUM?
2. Hvordan kommenterer jeg på eksisterende tråde på I FORM FORUM?





Spørgsmål til I FORMs ruteplanner


I januar 2016 skiftede vi til et nyt mobil-venligt website. I den forbindelse ændrede vi også ruteplanneren til en mobil-venlig udgave. Det har betyder at en del funktioner er forbedret - og at andre er forsvundet. Her finder du svar på de hyppigst stillede spørgsmål til den nye ruteplanner.



1. Hvordan tegner jeg en rute?

Når du er på kortet (klik på "Beregn din rute" fra ruteplannerens forside), så start med at finde det sted, hvor din rute starter (brug "Find adresse"-knappen eller træk/zoom i kortet). Når du klikker første gang på kortet, sætter du dit første punkt på ruten - og så er du i gang.

Ruten opdaterer sig løbende for hvert punkt, du sætter - dvs. tæller kilometer, antal forbrændte kalorier og genererer højdeprofil. Det betyder, at du ikke behøver at "afslutte" ruten for at kunne se rutens længden m.m.

Når du er færdig, har du mulighed for at gemme ruten.



2. Hvor kan jeg finde sti-kortet?

Den nye ruteplanner er optimeret til brug på mobilen, hvor den gamle stikorts-opløsning desværre ikke kan bruges. Derfor har vi været nødt til at fjerne den gamle stikorts-løsning.

Vi anvender Google's kortløsning. Her er de fleste større stier tegnet ind - men desværre ikke alle. Alternativt kan du slå "Hybrid" til, som både viser satellitfoto med veje og stien ovenpå. Her vil de fleste stier være synlige, selvom de ikke er tegnet ind af Google.



3. Kan jeg få min rute til automatisk at følge stier og veje?

Ja. Som noget nyt kan vores ruteplanner tilpasse ruterne til stier og veje. Dette gøres ved at sætte flueben i boksen "Tilpas rute til stier og veje" under selve kortet.

Hvis du er på mobiltelefon, så klik på "Planlæg rute" nederst til venstre. Her kan du vælge, om du vil tegne en løbe, gå- eller cykelrute, indtaste din vægt - og slå "Tilpas til stier og veje" til. Klik på "Planlæg rute" igen for at vende tilbage til kortet.

Når du har slået "Tilpas til stier og veje" til, vil din rute automatisk klistre sig fast på stier og veje mellem det nyeste og forrige punkt på ruten. Den vælger her den korteste rute.

Som udgangspunkt er funktionen slået fra, så du skal selv slå den til.



4. Hvordan sletter jeg et punkt?

Du sletter et punkt ved at klikke på det lille skraldespandssymbol med teksten "Slet punkt" - så sletter den det senest satte punkt på din rute. På mobil finder du skraldespanden øverst til venstre over kortet. På computer er det nederst til venstre - under kortet.

Du kan slette lige så mange punkter, du vil - ét af gangen.



5. Kan jeg flytte et punkt på min rute?

Nej, du kan desværre ikke flytte et eksisterende punkt i ruteplanneren. Skal du lave om i din rute, må du gå baglæns og slette ruten punkt for punkt, indtil du kommer til det punkt, der er placeret forkert - og så tegne ruten på ny herfra.



6. Kan jeg gemme min rute?

Ja, du gemmer din rute ved at klikke på "Gem rute" nederst til højre under kortet. Det kræver en gratis profil på iform.dk. Hvis du ikke allerede er logget ind, bliver du ledt til log ind/opret profil. Når du er logget din kan du gemme din rute.

Vær OBS på, at du ikke kan tegne videre på ruten, når du først har gem den. Du kan dog godt ændre navn og andre data på den.



7. Hvordan finder jeg mine gemte ruter?

Du finder dine ruter ved at klikke på linket "Gå til mine ruter" under Mine ruter under selve kortet. Du skal være logget ind på sitet, for at kunne se dine gemt ruter. Hvis du ikke er logget ind, hedder linket derfor "Gå til login" - og du bliver ledt til login-siden, og herfra til dine ruter.



8. Findes min gamle ruter stadig?

Ja, alle ruter, der er oprettet i den gamle ruteplanner (dvs. før 2016), er flyttet med over på den nye. Det kan dog være, at enkelte ruter er gået tabt.



9. Kan jeg ændre på en rute, jeg har gemt?

Nej, har du først gemt din rute, kan du ikke ændre på den. Så må du tegne en ny. Du kan tegne lige så mange ruter, du vil.

Du kan dog godt ændre navn og andre data (fx type eller din løbetid) på den.



10. Kan andre se mine ruter?

Dine løberuter er ikke synlige på I FORMs website for andre end dig - dvs at ingen kan komme ind til siden med dine ruter.

Men Google indekserer alle løberuter, og de vil kunne søges frem på det navn, du har givet dem eller det område, de er oprettet i. Men ruterne vil aldrig indeholde nogen information, der knytter dem til dig, såsom dit navn, dit brugernavn, din adresse eller din mailadresse.



11. Hvordan deler jeg mine ruter?

Lige nu bliver du nødt til at kopiere webadressen på din rute (enten i browserens adressefelt eller det link, som står i bunden af din rute inder "Del din rute" - og sende det på mail eller lægge den på facebook.

En bedre dele-funktion er på vej.




Spørgsmål til profil og oprettelse af bruger


1. Hvad får jeg ud af at oprette en profil på I FORMs website?

Som registreret bruger har du mulighed for at gemme og genfinde dine træningsruter i vores ruteplanner, og du får adgang til I FORM FORUM, hvor du kan læse, stille og besvare spørgsmål om træning, sundhed, kost mm.

Det er gratis at oprette en profil på I FORM.



2. Hvordan opretter jeg en profil på I FORMs website?

Klik på det lille profil-ikon (en torso-silhuet) øverst højre i menu-bjælken, og klik derefter på "Opret profil"-knappen. Udfyld felterne og klik på "Opret profil"-knap i bunden af siden - så har du en profil.

Du kan også oprette en her.



3. Min e-mailadresse er ugyldig

Hvis systemet ikke vil godtage din e-mailadresse, så er du måske allerede oprettet. Prøv at klikke på linket "Har du glemt password?", så vil du modtage en e-mail med yderligere information.

Hvis du ikke modtager en e-mail, bør du undersøge om e-mailen er endt i dit spamfilter. Kontakt evt. din internetudbyder.

Du kan også være kommet til at oprette dig med en anden e-mailadresse eller have tastet forkert under oprettelse. I så fald bør du oprette en ny brugerprofil.



4. Hvor finder jeg mit abonnementsnummer?

Du finder dit abonnementsnummer ved dine adresseoplysninger på girokortet, som du får tilsendt i posten. Abonnementsnummeret er på 10 cifre.

Har du ikke dit abonnementsnummer, kan du indtaste din e-mailadresse og få tilsendt dit nummer her: Send mig mit abonnementsnummer.



5. Jeg er oprettet som bruger - hvordan logger jeg ind?

Hvis du har registreret dig som bruger på iform.dk, logger du ind ved at klikke på det lille profilikon øverst til højre. Du kan også logge ind her.



6. Jeg har glemt mit password

Hvis du har glemt dit password, kan du benytte vores service: "Har du glemt password?". Klik på linket, og du bliver derefter bedt om at indtaste din e-mail.

Du får nu tilsendt en e-mail med et link til at ændre dit password. Skriv et nyt password i felterne "Password" og "Bekræft password" og klikke på "Gem".

Hvis du ikke modtager en e-mail, bør du undersøge om e-mailen er endt i dit spamfilter. Kontakt evt. din internetudbyder.



7. Jeg skal logge på hele tiden

Hvis du er nødt til at logge på, hver gang du vil læse en artikel, skal du indstille din browser til at tillade "cookies" (tjek browserens indstilling - typisk er der et underpunkt omkring sikkerhed eller privatlivs-indstillinger, hvor du kan slå cookies fra eller til - eller tillade cookies fra netop iform.dk).

En cookie er en lille tekstfil, der lagres i din web browser (fx Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome, Opera eller lignende), og som registrerer dig som unik bruger. På iform.dk bruger vi cookies til at tjekke, om du er logget ind eller ej.

Enkelte firmaer bruger en "proxy-server", der sorterer cookies fra. I så fald er du nødt til at kontakte den ansvarlige for din computers adgang til internettet.



8. Hvordan ændrer jeg min e-mailadresse?

Du kan ændre din e-mailadresse på "Min profil". Du finder siden ved først at logge ind (via det lille profil-ikon i toppen af siden), og derefter klikke på Rediger profil.



9. Hvordan ændrer jeg mit password?

Du kan ændre dit password på "Min profil". Log først ind via profil-ikonet, som du finder øverst på alle sider. Klik herefter på ikonet igen - og så kan du ændre dit password ved at klikke på Rediger profil.





Spørgsmål til I FORMs nyhedsbrev


1. Hvordan tilmelder jeg mig I FORMs nyhedsbrev?

Du kan tilmelde nyhedsbrevet her. Du vil nu modtage en velkomst-mail - og I FORMs nyhedsbrev næste gang, det bliver sendt ud.



2. Hvordan afmelder jeg mig nyhedsbrevet?

Ønsker du at afmelde nyhedsbrevet, så er der et link - "Afmeld her" - til præcis dette i bunden af alle vores nyhedsbreve.



3. Hvor tit kommer nyhedsbrevet?

I FORMs nyhedsbrev kommer - kvit og frit – ca. tre gange om ugen.



4. Hvad gør jeg, hvis jeg har skiftet e-mailadresse

Hvis du ikke længere har adgang til din e-mailadresse, skal du tilmeld dig nyhedsbrevet igen med din nye mailadresse.





Spørgsmål til I FORMs kostdagbog


Har du spørgsmål til I FORMs kostdagbog, som du ikke kan finde svar på her på siden, kan du kontakte kostdagbogen her.



1. Hvordan registrerer jeg mig som bruger af I FORMs kostdagbog?

Du registrerer dig som bruger på I FORMs kostdagbog her. Her kan du vælge, om du vil oprette en gratis prøveprofil, eller om du vil skrive dig op for 1 måned, 3 måneder eller 6 måneder. Er du abonnent på I FORM, får du gratis adgang til kostdagbogen i 3 uger.

Når du har fundet ud af, hvilken løsning der passer bedst til dig, klikker du på den i oversigten i højre side af skærmen. Er du på din mobiltelefon, finder ud oversigten ved at scrolle længere ned på siden.

Herefter skal du oprette dig med navn, e-mail, adresse og telefonnummer. Du skal også vælge et brugernavn og en adgangskode. Til sidst skal du acceptere betingelserne, og så er du oprettet som bruger.

Når du er oprettet, skal du desuden indtaste din vægt, højde, dit aktivitetsniveau, hvor meget du gerne vil tabe dig og over hvor lang en periode. Ud fra det udregner kostdagbogen, hvor mange kalorier du anbefales at indtage på en dag.



2. Hvordan tilføjer jeg et måltid til kostdagbogen?

Når du er på forsiden af din profil på kostdagbogen, skal du klikke på ikonet ”Tilføj nyt måltid ”, når du skal oprette et måltid.

Herefter skal du vælge, hvornår på dagen du spiste måltidet og hvad du fik at spise. Når du har gjort det, kan du se, hvor mange kalorier måltidet bestod af, fordelingen af kulhydrater, protein, kostfibre og fedt i maden mm.

Du kan også vælge, om du vil gemme måltidet, så du let kan finde det igen, hvis du spiser det samme en anden dag.



3. Hvordan kopierer jeg et måltid?

Under ”Tast måltid” kan du se de måltider, som du har gemt. Hvis du vil kopiere et måltid, skal du klikke på det pågældende måltid. Når du gør det, kan du se alle data om det.

Herefter scroller du ned og klikker på linket ”Kopier måltid”. Når du har klikket på linket, popper en kalender frem. Her skal du vælge den dag, du vil kopiere måltidet til.

Når du har valgt og klikket på den rigtige dato, er måltidet kopieret.



4. Hvordan opdaterer jeg et måltid?

Hvis du f.eks. har kopieret et morgenmåltid, men ikke har fået det helt samme at spise som første gang du oprettede måltidet, kan du nemt og enkelt fjerne eller tilføje informationer.

I det tilfælde skal du klikke på det måltid, du gerne vil ændre. Når du gør det, kan du se alle data om måltidet.

Herefter scroller du ned og klikker på linket ”Opdater måltid”. Her kan du ændre eller fjerne indhold fra måltidet.

Når det er gjort, klikker du på ikonet ”Gem måltid”, og så er måltidet opdateret.



5. Hvordan opretter jeg træning?

Under ”Tast træning” kan du oprette din træning, hvis du fx har løbet en tur eller styrketrænet.

Klik på ikonet ”Tilføj ny træning”. Herefter skal du vælge, hvilken type sport du har dyrket. Når du har valgt træningstypen, skal du indtaste din samlede træningstid, dato og tidspunkt for træningen samt fordelingen mellem let og hård træning.

Du kan også tilføje pulsinfo og en kort beskrivelse af selve træningen.

Når du er færdig, klikker du på ”Gem” og så er træningen oprettet.





Spørgsmål til I FORM FORUM


1. Hvordan opretter jeg en ny tråd på I FORM FORUM?

Du skal være logget ind på iform.dk for at oprette nye tråde på forummet. Hvis ikke du allerede har en profil på iform.dk, kan du oprette en gratis profil her.

Når du er logget ind, skal du gå ind på det emne, som du gerne vil oprette en ny tråd under. Hvis du fx har et spørgsmål om løb, skal du oprette det under emnet løb.

På de enkelte emnesider skal du klikke du på ikonet ”Opret ny tråd” for at tilføje din tråd. Når du har gjort det, skal du give din tråd en titel. Du kan også skrive den første kommentar til tråden. Det gør du i feltet "Kommentér på denne tråd". Til slut klikker du på ikonet "Opret tråd", og så er tråden oprettet.



2. Hvordan kommenterer jeg på eksisterende tråde på I FORM FORUM?

Du skal være logget ind på iform.dk for at skrive kommentarer til eksisterende tråde på forummet. Hvis ikke du allerede har en profil på iform.dk, kan du oprette en gratis profil her.

Når du er logget ind, skal du gå ind på den tråd, du gerne vil kommentere på. Her skal du skrive din kommentar i feltet "Kommentér på denne tråd". Når du har skrevet kommentaren, klikker du på ikonet "Tilføj kommentar", og så er kommentaren tilføjet tråden.





Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...