Jeg døde ikke og faldt ikke om af udmatning.

En genistreg!

26. juni 2015

Sjette uge i træningsprogrammet, uge 12, 2010


Hele det her indlæg er baseret på noget klogt jeg har læst i I FORM flere gange, men som jeg ikke tidligere rigtig har forstået virkningen af. Før nu. Det handler om et tip, der skal øge løbeglæden (og ja, farten også). Tippet lyder kort og godt: Gør noget nyt. Ikke sådan ”Begynd på intervaltræning” eller ”Løb din første maraton”, men mere i betydningen af, at man skal gøre det man allerede gør – bare lidt anderledes. Som sagt så gjort!

Først en kort historik: jeg er ekstremt praktisk anlagt og har for længst fundet ud af, at de 9,5 km mellem mit arbejde og mit hjem er en skattekiste af træningsmuligheder.

Og hvis man har prøvet at cykle op i mod 20 km til og fra kontoret hver dag, føler man, at man ikke behøver gøre så meget mere om aftenen. Og hvis man har løbet næsten 10 km. kan du hvile på lauerbærerne og slappe af resten af dagen.

Opfattede du, at jeg skrev ”Næsten 10 km?” Det afhænger lidt forenklet sagt af, at det næsten kun går ned ad bakke til arbejde og derfor kun op ad bakke hjem igen.

Af logiske grunde – sagt af en der elsker komfortløb – løber jeg altid hjemmefra om morgenen, så jeg får turen nedad. Det tager ca. 56 min. fra dør til dør. I GÅR LØB JEG DEN MODSATTE VEJ – og det gik fint. Jeg døde ikke og faldt ikke om af udmatning. Jeg behøvede heller ikke at sagte farten og gå. Jeg løb hele vejen (Ok så, minus et lille stykke) på 1 time og 4 minutter. Desuden spurtede jeg nærmest de sidste 300-400 meter.

Hemmeligheden? Præcis da jeg begyndte at blive træt, anstrengte jeg mig for at rulle fodsålen ordentligt, i stedet for at græmme mig over lyden af fødder, der trækker sig hen over jorden. Og så tænkte jeg, at jeg var ret god til at gøre noget nyt!

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...