Derfor bliver du lækkersulten efter løbeturen

Få Rikke Rønholts bedste tips til, hvordan du håndterer lækkersulten efter løbeturen.

13. april 2015 af I FORM

Hvis det første, du tænker på efter løbeturen, er chokolade og pomfritter, er det måske på tide at få styr på blodsukkeret. Ifølge løbe– og motivationsekspert Rikke Rønholt er de akutte anfald af sukkertrang kroppens egen panikreaktion, når den tror, du sulter. Sukker er kroppens hurtigste genvej til energi, og derfor ender du med at spise det første og bedste, der kan dække dit hungrende behov for energi, som fx en stor chokoladebar.

Dit blodsukker falder, når du motionerer, men du har faktisk kun brug for at tilføje hurtige kulhydrater til din kost, hvis du træner i mere end to timer.
Derfor er det nærliggende at spørge: Hvorfor får jeg så ædeflip efter en løbetur på 45 minutter?

Hold blodsukkeret stabilt

Rikke Rønholt peger på flere grunde, men en væsentlig årsag er, at du glemmer at spise regelmæssigt i løbet af dagen og starter træningen med lavt blodsukker. Det får dig nærmest per automatik til at overspise bagefter.

”Jeg bliver ofte selv overrasket over, hvordan det kan eliminere al sund fornuft, hvis mit blodsukker har været for lavt i løbet af dagen. Pludselig virker slik som det eneste rigtige at spise – og gerne hele posen!”

I virkeligheden kan du nøjes med vand og brød, når du går sukkerkold – men det er ikke så spændende. I stedet kan det betale sig at sørge for et stabilt blodsukker gennem en sund og varieret kost inden træningen, og dermed mindske risikoen for at gå sukkerkold med dertilhørende sukker-ædeflip. Ifølge Rikke kræver det dog omtanke til hverdag.

”Spis flere små måltider, spis fiberrigt og varieret – og glem alt om at løbe på tom mave”.

Du kan med fordel følge Rikkes tommelfingerregler fra hendes bog Bliv Løber For Livet. Spis flere grove, uforarbejdede fødevarer med højt fiberindhold og naturligt fedtindhold. Derudover er protein vigtigt, ligesom et lavt indhold af sukker spiller en stor rolle.

Rikkes bedste tip til lækkersulten

Hvis du stadig bliver lækkersulten efter en løbetur, anbefaler Rikke, at du kaster dig over en banan og en håndfuld rosiner og nødder – og skyller det hele ned med en liter vand. Og når du føler trang til forkælelse foran fjerneren senere på aftenen, har hun verdens bedste tip: Snup en af de nye Nellie Dellies chokoladebarer.

”Det smarte ved dem er, at de indeholder 10 g kostfibre, hvilket svarer til fiberindholdet i to skiver rugbrød! Det giver en større mæthedsfornemmelse og hjælper med at holde blodsukkeret stabilt.”

Og så er de sødet med sødestof fra steviaplanten, ikke sukker. Det er afgørende for at undgå store udsving i dit blodsukker.

”En chokoladebar eller et marcipanbrød fra Nellie Dellies er et nemt og hurtigt trick, hvis kroppen går i panik på en hverdagsaften efter løbeturen”, siger Rikke og understreger, at det bestemt er et bedre valg end sukker, når krop og sind forlanger sødt på en helt almindelig tirsdag.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...