Guide: Skab balance i din træning

Få en effektiv træning ved, at skabe balance i træningsrutinerne, så du træner varieret - og vigtigst af alt, ikke glemmer det mentale.

6. september 2016 af kommerciel redaktion for Asics

Det kan være svært at skabe en træningsrute, der tager højde for alle dele af et godt og aktivt liv, hvor der er balance i både fysikken og det mentale. Måske virker det uoverskueligt, at skulle fokusere på mere end én form for træning - men det vil gavne dig i længen.

Det er nemlig vigtigt at variere din træning for at skabe en god balance. Ikke bare for at styrke kroppen, men ligeså meget for at styrke sindet. Derved får du mest ud af din træning og effektivt udnytter hver en muskel i din krop, uden at overbelaste dig selv.

Hvis du får blod på tanden, kan du finde endnu mere træningsinspiration på Asics website for kampagnen #WantItMore, hvor du kan se træningsvideoer og -tips samt finde det perfekte udstyr til en bedre træning. 

Kombiner løb og yoga

Hvis du er en af de mange danskere, der elsker en god løbetur, når der skal trænes, kan du nemt matche løbeturen med yoga. Det skaber den perfekte balance mellem krop og sind, og lindrer samtidig ledsmerter. 

Når du løber, lander du med hele 3-4 gange din kropsvægt pr. landing. Det kan mærkes i ledene, som let bliver overbelastet, og det kan i værste tilfælde ende med skader. 

Hold derfor nogle små pauser under din løbetur, hvor du laver nogle forskellige yoga-øvelser. Lav for eksempel træet for at styrke din balanceevne: flet fingre med dine tæer for at stimulere forbindelsen til hoften eller stræk ud med en "runner's strech" for at løsne op i lænden.

På den måde slipper du for overbelastningsskader, din udholdenhed forbedres, du bruger mindre energi og med tiden bliver du en hurtigere løber.

Boks dig til udholdenhed

Det virker måske som en voldsom sport, men hvis ikke du allerede har prøvet kræfter med boksning, så kan det gøre underværker for din træning og fysiske kunnen. 

Selvom dit mål ikke er at bokse i kampe, så er boksning en effektiv sportsgren, hvis du vil i topform. Boksning involverer nemlig et miks af alt fra udholdenhed og styrke til balance og konditionstræning. 

Træningen er derfor alsidig, når du bokser, så du får en bedre forståelse for dine egen krop og dens kunnen, så du kan presse dig selv til det yderste - uden at gå for langt.  

Få flere tips og del dine favoritøvelser og tips på Instagram under hashtagget #wantitmore og følg andre, der også brænder for god træning.

Lad kroppen restituere

For at opnå den ideelle træning og de bedste resultater, er det vigtigt, at du finder den rette balance mellem træning og hvile. 

Det kan være svært at finde ud, hvor længe kroppen har brug for hvile efter en god omgang træning. Men ikke desto mindre er det vigtigt, at du lader kroppen komme sig. 

Har du for eksempel været ude og løbe en tur i højt tempo, så tager det altså kroppen 12 til 24 timer at restituere sig 90-95 procent, før du er klar igen. 

Men har du haft en længere periode, hvor kroppen ikke har fået lov til at komme sig 100 procent efter intens træning, er det vigtig med 2-4 døgns total hvile eller meget reduceret træning, for at kroppen kan restituere fuldstændig.

Få flere gode træningstips på Asics website, hvor du kan se masser af videoer med fokus på den givende træning.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...