Bliv en endnu bedre løber med disse øvelser

Vil du være en endnu bedre løber? Så skal du træne andet end bare løb. Lav disse styrkeøvelser og høst store gevinster på løberuten.

2. februar 2017

Med I FORM får du de bedste løbetips og gode råd uanset om du er begynder eller erfaren løber. Få magasinet OG et supergodt træningssæt til en MEGET nedsat pris her.


Det er en rigtig god ide at træne andet end bare løb, når du løber.

Faktisk er der en række øvelser, som kan gøre virkelig gode ting for dit løb. Både for din løbeøkonomi, din eksplosivitet og din modstandsdygtighed over for skader. 

Den indre styrke

Det kan have stor betydning for dit løb, hvor stærk du er i området omkring dit bækken. Det er nemlig der, mange af de vigtige stabiliserende muskler sidder.

Derfor giver det rigtig god mening at træne musklerne i mave- og ryg- samt hofte- og balle-regionen.

Hvis du er i stand til at flette nogle få styrkeøvelser ind 2-3 gange om ugen - enten på dage hvor du ikke løber eller efter løbeturen, kan du høste nogle supergode fordele ude på ruten. 


Så skal der plankes!

En af de rigtig gode øvelser som i den grad styrker core-muskulaturen er planken. Den findes efterhånden i mange varianter, men vi holder stadig fast i et par af de klassiske udgaver – og de virker.

1. Den helt klassiske planke. Superenkel og supergod!

2. Vi må heller ikke glemme sideplanken, som er fremragende for stabiliteten, da den træner både de skrå og tværliggende mavemuskler samt hoftemuskulaturen. Du kan for eksempel prøve en variant med knæløft for at udfordre din balance og stabilitet yderligere.


Vi elsker at squatte

Det er ingen hemmelighed, at squat er en rigtig god øvelse. Vil du have faste baller og lår samt en stærk mave og ryg, er der ingen vej uden om. Squat er bare vejen frem. En super øvelse, som gør dig stærk og smidig på samme tid.


Mere styrke i bentøjet

Vi fortsætter med træning for benene – og det gør vi med walking lunges. Lige som squats træner lunges både lår og baller og er med til at give dig både styrke, stabilitet og eksplosivitet


Glem ikke overkroppen

Nu har vi trænet mave, ben og kerne. Så mangler vi bare overkroppen. Her er push-ups – eller armbøjninger som vi også kalder dem – en rigtig god øvelse. Det kan dog også være en hård øvelse, så hvis du har svært ved at tage en armbøjning, så kan du passende hvile på knæene i stedet for tåspidserne.


Meget mere løb og træning med I FORM

Med I FORM får du tonsvis af godt løbeindhold. Løbeprogrammer, kostråd og tips til hvordan du optimerer både din form og din kost, så du får mest muligt ud af din træning.

Lige nu kan du få alt det gode indhold i magasinet + et lækkert træningssæt fra Kari Traa for kun 149 kr. + 49,50 i porto og eksp. Ialt 198,50. Du sparer 1086,80 kr! 

Læs mere om det supergode tilbud her.

Hvis du vil se resultater hurtigt

Måske er du interesseret i...