Vin er godt for helbredet. Norsk forskning, fra universitetet i Tromsø, viser nu, at man også bliver klogere og mere koncentreret af et moderat forbrug af vin.
Vil du gerne være klogere, kan det tilsyneladende betale sig at drikke et glas vin om dagen. Den norske undersøgelse viser i hvert fald, at et glas af de ædle druer gør dig smartere, mere opmærksom og mere koncentreret.
Ifølge undersøgelsen er det især kvinder, der høster fordelene af et glas vin om dagen. Afholdende kvinder klarede testen meget dårligere end kvinder, der drak moderate mængder af vin.
En afdeling for samfundsmedicin ved universitetet i Tromsø har testet 5000 menneskers hukommelse, koncentration og hvor hurtigt de udførte mentale opgaver. De, der drak moderate mængder vin, fik bedre resultater på alle de kognitive prøver end de, der ikke drak, siger Kjell Arne Arntzen fra universitetet til Den norske avis Dagbladet.
Tidligere forskning indikerer, at et moderat vinindtag er godt for hjertet. Og Arntzen mener, at det kan være sammenhængen mellem det og den effekt, som vin har på hjernen.
24. maj - 17:18 | Løb
24. maj - 14:57 | Sund vægt
24. maj - 14:55 | Sund vægt
Startnummer til Stockholm Marathon
24. maj - 14:35 | Løb
23. maj - 15:09 | Sund vægt
23. maj - 13:47 | Kost og træning
21. maj - 11:59 | Løb
Skal 2012 være dit stærkeste, sundeste og gladeste år ...
Mænd - promille på 1,7: Hans interesse for det modsatte ...