Cookie- og privatlivspolitik






Kost og sundhed

10 kostråd ...

.. der giver dig en flad mave.

  • SPIS FEDE FISK
    Fede fisk er ganske vist fede og forholdsvis kalorieholdige, men fiskenes indhold af virksomme stoffer betyder alligevel, at du får en slankende gevinst, hvis du spiser ca. 150 g fed fisk om ugen, fx laks, makrel eller sild. Både fiskenes langkædede omega-3-fedtsyrer, D-vitamin og spormineralet jod påvirker nemlig fedtcellerne positivt. Det skyldes blandt andet, at de sunde stoffer i fisk stimulerer nedbrydningen af det oplagrede fedt i fedtcellerne på maven, og den proces er en forudsætning for, at du kan tabe dig. Spis i alt 300 g fisk om ugen de sidste 150 g skal komme fra magre fisk.
  • FÅ D-VITAMIN NOK
    D-vitamin er yderst vigtigt, hvis du gerne vil tabe fedt fra maven. D-vitamin har nemlig betydning for, hvor godt fedtcellerne fungerer. Mangel på D-vitamin betyder, at det bliver sværere at frigøre og forbrænde det oplagrede fedt. Fede fisk er en rigtig god kilde til D-vitamin. Andre kilder er mælk, ost og æg og ikke mindst solen. Huden danner selv Dvitamin, når solen skinner på den. Rigtig mange kvinder får ikke D-vitamin nok, så det er værd at være opmærksom på.
  • SPIS MASSER AF FRUGT OG GRØNT


    Jo mere frugt og grønt du spiser, jo slankere er du omkring taljen, viser undersøgelser. Især hos kvinder har frugt og grønt en specifikt slankende virkning på maven uden at forskerne helt kan forklare hvorfor. Måske skyldes det, at frugt og grønt indeholder små mængder af østrogenlignende stoffer, der giver fedtet en tendens til at sætte sig under huden på hele kroppen i stedet for mellem tarmene. Sørg for at få mindst 600 g grønsager og frisk frugt hver dag.

  • SPIS MAGERT KØD
    Protein er et genialt slankemiddel, og det gælder ikke mindst, når du gerne vil tabe fedt fra maven. Visse aminosyrer i protein fra især magert kød virker nemlig særligt slankende, fordi de er med til at frigøre det oplagrede fedt på maven. Samtidig stimulerer protein generelt dit stofskifte, så du øger din forbrænding. Det virker også meget mættende pr. kalorie og dæmper generelt appetitten.
  • DRIK KAFFE OG TE
    Flere stoffer i både kaffe og te virker særligt knusende på mavefedtet. For det første er koffeinen i både kaffe og te særligt virksom på maven, fordi fedtcellerne her er mere følsomme over for koffein end andre fedtceller. Koffein øger simpelt hen kroppens mulighed for at give slip på det fedt, der sidder på maven. Te og grøn te indeholder samtidig catechiner og andre plantestoffer, der virker ekstra godt på mavens fedtceller. Det er godt at drikke op til otte kopper i alt af de koffeinholdige drikke pr. dag. Nøjes med tre kopper kaffe om dagen og drik resten som te. Hold dig dog fra koffein i store mængder, hvis du er gravid.
  • DROP DET HVIDE BRØD - desværre.


    Heller ikke denne gang leverer forskerne en undskyldning for at sætte tænderne i masser af hvidt brød og pasta. Tværtimod. De har nemlig fundet frem til, at jo fl ere kulhydrater du spiser fra raffi nerede kornprodukter, des mere fedt sætter der sig på maven. Det betyder, at du gør klogt i at undgå bl.a. lyst brød, hvide ris, almindelig pasta, mange morgenmadsprodukter, kiks og bagværk. Den slags mad giver typisk en hurtig og stor stigning i blodsukkeret. Og det er muligt, men ikke sikkert, at det er årsagen til, at den virker negativt på fedtcellerne. Men husk, at du ikke skal undgå kornprodukter i det hele taget. Spis bare dem, hvor mindst 50 pct. af kornet er fuldkorn. Rugbrød, fuldkornspasta, havregryn osv. er gode og mættende valg.

  • SPAR PÅ KARTOFLERNE
    Får du kartofler hver aften, skal du måske holde lidt igen. Forskning har vist, at især kvinder får tendens til at lagre ekstra fedt på maven, hvis de spiser mange kulhydrater fra kartofl er. Måske fordi de virker i kroppen på samme måde som det hvide brød. Skift mange af dine kartofl er ud med grønsager, brune ris eller fuldkornspasta. Vær dog opmærksom på, at anden forskning har vist, at kartofler giver god mæthed i forhold til kalorieindholdet, så skal du tabe dig alle andre steder end på maven, er kartofler et godt valg.
  • DRIK LIDT VIN


    Drik et lille glas vin hver dag. Undersøgelser har vist, at et moderat alkoholforbrug er forbundet med mindre fedt på maven. Det skyldes sandsynligvis, at alkohol i små mængder virker afstressende, hvilket sænker blodets indhold af kortisol. Jo mindre kortisol du har i blodet, jo nemmere er det at smide fedt fra maven. Effekten gælder dog kun for alkohol fra vin og øl, og du må højst drikke ca. 7 genstande om ugen ellers får du den modsatte effekt. Alkohol i større mængder har nemlig en specifikindvirkning på, hvor fedtet sætter sig. Alkohol får nemlig kroppen til at kanalisere fedtet til taljen og samtidig væk fra andre dele af kroppen. Det vil altså sige, at du får æbleform af for meget alkohol. Vær også opmærksom på, at spiritus virker decideret fedende på kvindemaver.

  • FRÅS IKKE MED OLIEN
    Sundt fedt er med god grund blevet et populært indslag i enhver sund slankekost, men når det gælder om at tabe fedt fra maven, er det stadig en god idé at spare lidt på fedtet. Spiser du for meget vegetabilsk fedt i din mad, vil du nemlig ende med at få for meget fedt på maven, viser undersøgelser. Til gengæld er sundt fedt i høj grad med til at smelte fedt fra hofterne. Vegetabilsk fedtstof kommer fx fra planteolier og margarine. Du skal ikke helt undgå disse fedttyper, da de er sunde for bl.a. hjertet og kredsløbet. Spiser du ca. 1600 kcal om dagen, hvilket er passende i en slankekost, kan du spise ca. 40 g sundt fedt dagligt.
  • FINGRENE VÆK FRA SUKKERET
    Jo mere sukker du spiser, jo mere fedt har du typisk på maven. Desværre. Det er derfor en god idé at spare på slik, kage, sodavand, saftevand og andre sukkerkilder i kosten også de skjulte som fx frugtyoghurt, marinerede sild og ketchup. Årsagen kan være den samme som årsagen til, at man skal undgå alt for meget hvidt brød og lys pasta, nemlig at den rutsjetur, som søde sager sender dit blodsukker på, kan påvirke fedtcellerne negativt.


Meget mere I FORM...

Kom i form med musik

Iform.dk

Kom i form med musik

Musik motiverer og gør dig glad! Køb 3 nr. af I FORM og få en smartphone-holder OG høretelefoner med i købet.

Lige nu kun 99,50 kr

I FORM nr. 11/2014 er ude nu

Som abonnent kan du også læse dit I FORM på tablet, smartphone eller pc.

I FORM

Mest læste
Top 10: Flest proteiner

Top 10: Flest proteiner

Er der svært at holde styr på hvorfra du kan få ...

Top 10: Proteinkilder

4 forslag til sund morgenmad

4 forslag til sund morgenmad

Den ideelle morgenmad til motion, hjernen, energien og ...

Læs mere

Kostplan, der ikke koster knaster

Kostplan, der ikke koster knaster

Hvad skal du spise, når du gerne vil holde dig sund uden ...

Plan for morgen, middag og aften - hele ugen

Fastfood-favoritter

Fastfood-favoritter

Du behøver ikke bruge timer i køkkenet for at spise ...

Gratis magasin til abonnenter

Verdens 10 sundeste råvarer

Verdens 10 sundeste råvarer

Gulerødder, kartofler og sild. Disse tre almindelige ...

Læs mere

Nyeste
Fastfood-favoritter

Fastfood-favoritter

Du behøver ikke bruge timer i køkkenet for at spise ...

Gratis magasin til abonnenter

Få mest power ud af bær

Få mest power ud af bær

Læs hvordan du skal spise og opbevare dine bær for den ...

Seks gode tips om bær

Intro: 16 sekunder til sund mad 5 dage

Intro: 16 sekunder til sund mad 5 dage

Få en super hurtig intro til appen "Sund mad 5 dage". Om ...

Smart - lad mig se!

Sund og slank for en slik

Sund og slank for en slik

En sund livsstil kan hurtigt blive en dyr fornøjelse, ...

Det er lige noget for mig

Nyhedsbrev

Modtag ugens bedste nyheder, tilbud, konkurrencer og meget mere

I FORM forum

Nyeste

Middel mod svedproblemer

22. jul - 15:22 |

Flad mave UDEN at tabe mig

20. jul - 17:54 |

Kan en fedtsugning betale sig?

20. jul - 12:54 |

Mest læste

Protein pandekager

13. jan - 11:00 |

Flad mave UDEN at tabe mig

20. jul - 17:54 |

Lige nu lytter vi til...

Endnu mere I FORM...

Hvad betyder plusset?

Iform.dk

Hvad betyder plusset?

Som abonnent på I FORM har du adgang til alt indhold - et eksklusivt iform.dk.

Læs mere


Flad mave

Sixpack på 6 uger

Eksklusivt indhold

Gå efter plusset

Farvel mavedelle

Kost- & træningsplan

Løbeprogram

Sæt fart på de 5 km

Brød uden mel

Snup en opskrift

I FORM Overblik

Træning
Løb
Styrketræning
Kalorieforbrænding
Kondition
Træningsformer
Motivation
Kost og træning
Personligt træningsprogram
Kost
Sunde opskrifter
Kost og sundhed
Sund vægt
Nyt om kost
Økologi
Spørgsmål om kost
Personligt slankeprogram
Velvære
Spa
Stress
Ferie
Sex
Parforhold og singleliv
Massage
Meditation
Test dig selv
Afslør fedtfordeling
Beregn din halvmaraton-tid
Beregn dine interval-tider
Beregn dit hvile-stofskifte
Dagens marsbar
Er det dig eller jobbet?
Er dit blodsukker stabilt?
Er du afhængig af nikotin?
Er du en god date?
Er du en god date 2?
Er du en god date 3?
Er du en stress-spiser?
Er du for tyk? (BMI-tjek)
Er du god nok til sex?
Er du god til at holde ferie?
Er du jaloux?
Er du klar til maraton?
Er du konfliktsky?
Er du mentalt stærk?
Er du sjov?
Er du stresset?
Find din træningspuls
Forbrænd påskens kalorier
Får du for meget salt?
Får du jern nok?
Får du kalk nok?
Får du nok søvn?
Får du rigtig hjerneføde?
Har du dårlig kredsløb?
Har du præstationsangst?
Har du stærkt immunforsvar?
Hvad forbrænder min træning?
Hvad ved du om sex?
Hvilken personlighed har du?
Hvor fed er jeg om 6 måneder?
Hvor mange kcal har jeg brug for?
Hvor meget protein har du brug for?
Hvor meget stress er du udsat for?
Lever du i nuet?
Mål din kondition
Regn din belønning ud
Se din kostprofil
Skal du skifte job?
Spiser du sundt?
Spiser du varieret nok?
Står du i vejen for dig selv?
Taler I samme sprog?
Test din fitness-personlighed
Test din slanke-personlighed
Test din styrke
Test dit kondital - Coopertest.
Tilfreds med din krop?
Trøstespiser du?