Cookie- og privatlivspolitik






Forum

2. Oktober 2010 - 20:37 Løberknæ?
Offline
Bruger oprettet: 02/10/2010

Hej

Jeg har løbet inde på løbebånd hele sidste vinter og styrketrænet samtidig ca. 3 gange i ugen. Har løbet ude hele sommeren og nu har jeg lige pludselig fået ondt i mit venstre knæ. Smerterne sidder på ydersiden af knæet. Hvad gør jeg for at kommer af med de smerter, så jeg kan løbe igen ?

3. Oktober 2010 - 20:25 #1
Offline
Bruger oprettet: 08/04/2010

Hvordan ser dine sko ud?

Har du "pludseligt" øget din løbetræning?

5. Oktober 2010 - 22:14 #2
Offline
Bruger oprettet: 02/10/2010

Mine sko har jeg løbet i hele sommeren og jeg løber ca 6-7 km 3 gange i ugen. Jeg syntes ikke at jeg har øget min løbetræning. Jeg løber bare for at holde mig igang og stræber ikke efter at løbe længere distancer, da jeg døjer med min ryg og mine knæ.

5. Oktober 2010 - 22:15 #3
Offline
Bruger oprettet: 02/10/2010

Anita skrev

Mine sko har jeg løbet i hele sommeren og jeg løber ca 6-7 km 3 gange i ugen. Jeg syntes ikke at jeg har øget min løbetræning. Jeg løber bare for at holde mig igang og stræber ikke efter at løbe længere distancer, da jeg døjer med min ryg og mine knæ.

15. Oktober 2010 - 10:29 #4
Bruger oprettet: 01/12/2008

Hej Anita

Umiddelbart lyder det som om du skal tage den lidt med ro og evt. se en fys. Tjek også om dine sko ikke skal skiftes. Er du blevet testet i de nuværende?

Laver du noget styrketræning ved siden af? Hvad med balancebræt?

Der er allerede rigtig mange indlæg (og svar) fra brugere med samme symptomer som dig, klik rundt i forummet og kigSmile. Du kan evt. starte her:

http://iform.dk/forums/traening/loeb/gode-raad-om-loeberknae-soeges

http://iform.dk/forums/traening/loeb/stadig-ondt-i-knaeet

http://iform.dk/forums/traening/loeb/skoknae

http://iform.dk/forums/traening/loeb/12-ugers-begynder-loebeprogram-knaesko

Go' weekend

/IdaSmile

15. Oktober 2010 - 16:23 #5
Offline
Bruger oprettet: 02/10/2010

Hej Ida

Mange tak for dit svar. Jeg vil prøve at for mine sko tjekket. Jeg er begyndt at styrketræne og kan mærke at det faktisk går bedre. Så jeg skal nok bare have tålmodighed.

God weekend til dig ogsåWink

16. Oktober 2010 - 9:15 #6
Offline
Bruger oprettet: 19/06/2010

Jeg har selv haft en periode med "løberknæ". Bestemt ikke en rar følelse. Jeg erfarede, at der især var 2 faktorer, der havde indvirkning på mine knæsmerter. Min vægt. Jeg vejede 10 kg for meget. Og så mine løbesko. De var ikke dimesioneret til min vægt, og min løbestil. Da jeg fik styr på skoene, blev jeg anbefalet en periode, hvor jeg supledere med fiskeolie (i kapsler). 3 uger, så var smerterne væk. 

16. Oktober 2010 - 11:00 #7
Offline
Bruger oprettet: 28/06/2010

Mads skrev

Jeg har selv haft en periode med "løberknæ". Bestemt ikke en rar følelse. Jeg erfarede, at der især var 2 faktorer, der havde indvirkning på mine knæsmerter. Min vægt. Jeg vejede 10 kg for meget. Og så mine løbesko. De var ikke dimesioneret til min vægt, og min løbestil. Da jeg fik styr på skoene, blev jeg anbefalet en periode, hvor jeg supledere med fiskeolie (i kapsler). 3 uger, så var smerterne væk. 

Virker fiskeolie godt mod ledsmerter da? Jeg får bare kvalme når jeg prøver at få fiskeolie ind i min kost, så "svag" er jeg:P

16. Oktober 2010 - 12:39 #8
Offline
Bruger oprettet: 19/06/2010

Giver rigtig sure opstød, hvis man tager dem på tom mave, f.eks. om morgenen. Det holdt jeg hurtigt op med. Jeg kender ikke til oliens medicinske egenskaber. Ved bare at det virkede rigtig godt for mig, og mit knæ.

Mads 

16. Oktober 2010 - 12:51 #9
Bruger oprettet: 17/01/2009

Prøv BioSport. Den indeholder også antioxidanter. Den er rigtigt god. Spis tabeletterne sammen med et hovedmåltid. Jeg har ikke oplevet fiskesmag :-)

Held og lykke

17. Oktober 2010 - 11:51 #10
Bruger oprettet: 08/03/2009

Hej. Det er vigtigt at du lige nu ikke overbelaster, da løberknæ kan blive en kronisk tilstand. Kig på sports netdoc, der er gode råd. Lav træning, der ikke belaster knæene. Prøv at acceptere, at det er sådan det er sådan det er lige nuCry selvom det er svært

17. Oktober 2010 - 17:26 #11
Offline
Bruger oprettet: 02/10/2010

Hej allesammen. Mange tak for alle de gode råd. Jeg er begyndt at tage fiskolietabeletter for 1 mdr. siden. Så jeg er godt på vej. Jeg kan også godt mærke det går fremad. Jeg skal bare lige have taget en løbetest og så måske ud og købe nye sko. Wink 

 

17. Oktober 2010 - 18:34 #12
Offline
Bruger oprettet: 16/05/2009

Altså hvis det ikke bliver værre og smerten er a la 'lidt ømhed' så er svaret næsten altid styrketræning. Lav nogle lunges (eng.), englehop, squats osv. i forbindelse med dit løb.

Se fx: http://www.youtube.com/watch?v=k5j-2RDjzKQ

Kom glad igang Wink

18. Oktober 2010 - 20:34 #13
Bruger oprettet: 24/05/2010

Fuldstændigt det samme her.

Nye løbesko, fiskeolie og styrketræning af musklerne omkring knæene.

God fornøjelse :-)

12. December 2010 - 21:54 #14
Offline
Bruger oprettet: 04/12/2009

Anita skrev

Hej

Jeg har løbet inde på løbebånd hele sidste vinter og styrketrænet samtidig ca. 3 gange i ugen. Har løbet ude hele sommeren og nu har jeg lige pludselig fået ondt i mit venstre knæ. Smerterne sidder på ydersiden af knæet. Hvad gør jeg for at kommer af med de smerter, så jeg kan løbe igen ?

Løberknæ er betegnelsen, der indbefatter lidelserne iliotibialt friktionssyndrom og patellofemoralt syndrom. Generelt er hvile, udstrækning og ispåførsel vigtigt i behandlingen af løberknæ. Desuden kan det være en god ide at dyrke andre sportsgrene på lavt blus for ikke at yderligere overbelaste dit løberknæ. Den bedste behandling er ifølge http://www.sundhedslex.dk/loeberknae.htm at få antiinflammatorisk medicin, som kan dæmpe irritation i løberknæet samt hævelser. Dit løberknæ kan desuden i voldsomme tilfælde få indsprøjtet kortison. Det er yderst sjældent, at en operation liver nødvendigt. For at undgå, at du får løbeknæ igen, er det vigtigt at forebygge lidelsen ved at konsultere en specialist omkring brug af løbesko - i nogle tilfælde er indlæg nødvendigt for at sikre sig at skaden ikke gentager sig.

Jeg håber, at det gøre bedre med dit løbeknæ nu Smile


Meget mere I FORM...

Think pink

Abonner

Think pink

Suveræn pink letvægtsjakke fra Kari Traa + 3 nr. af I FORM for kun 99.50,-

Det må jeg ha'!

Vind tur til Club La Santa

Konkurrencer

Vind tur til Club La Santa

Like I FORM's facebookside og deltag i konkurrencen om en tur for 2 til Club La Santa.

Den vinder jeg

I FORM nr. 06/2014 er ude nu

Som abonnent kan du også læse dit I FORM på tablet, smartphone eller pc.

I FORM

Mest læste
5:2-kuren

5:2-kuren

I FORM har testet metoden: Spis som du plejer fem ud af ...

Læs mere

Er du god til at holde fri?

Er du god til at holde fri?

Ferie er sundt for både krop og sjæl - men hvor god er ...

Test dig selv

Ædeflip efter træning

Ædeflip efter træning

Hver gang jeg har været til træning, spiser jeg en masse ...

Læs Rikke Rønholts svar

Sund brunch

Sund brunch

En café-brunch kan let løbe op i 3000 kalorier. Vi giver ...

4 x brunch

Smæk din røv lækker

Smæk din røv lækker

Har du "dovne" balder? Ved at slå, strække og ælte dem ...

Smæk din røv lækker

Nyeste
Vind en tur til Club La Santa

Vind en tur til Club La Santa

Vind en ferie for 2 til Club La Santa til en værdi af ...

Deltag i konkuurencen på Facebook

Hvor god er du til at holde fri?

Hvor god er du til at holde fri?

Fridage er sundt for både krop og sjæl - men hvor god er ...

Test dig selv her

Boost din form på kort tid

Boost din form på kort tid

10-20-30-metoden er en effektiv form for løbetræning, ...

Læs om løbestrategien 10-20-30

Nyhedsbrev

Modtag ugens bedste nyheder, tilbud, konkurrencer og meget mere

Lige nu lytter vi til...

Endnu mere I FORM...

Hvad betyder plusset?

Iform.dk

Hvad betyder plusset?

Som abonnent på I FORM har du adgang til alt indhold - et eksklusivt iform.dk.

Læs mere


Brød uden mel

Snup en opskrift

Eksklusivt indhold

Gå efter plusset

Ny løbejakke?

Det skal du se efter

Benrevolutionen

Fiks dit ømme punkt

Farvel mavedelle

Kost- & træningsplan

I FORM Overblik

Træning
Løb
Styrketræning
Kalorieforbrænding
Kondition
Træningsformer
Motivation
Kost og træning
Personligt træningsprogram
Kost
Sunde opskrifter
Kost og sundhed
Sund vægt
Nyt om kost
Økologi
Spørgsmål om kost
Personligt slankeprogram
Velvære
Spa
Stress
Ferie
Sex
Parforhold og singleliv
Massage
Meditation
Test dig selv
Afslør fedtfordeling
Beregn din halvmaraton-tid
Beregn dine interval-tider
Beregn dit hvile-stofskifte
Dagens marsbar
Er det dig eller jobbet?
Er dit blodsukker stabilt?
Er du afhængig af nikotin?
Er du en god date?
Er du en god date 2?
Er du en god date 3?
Er du en stress-spiser?
Er du for tyk? (BMI-tjek)
Er du god nok til sex?
Er du god til at holde ferie?
Er du jaloux?
Er du klar til maraton?
Er du konfliktsky?
Er du mentalt stærk?
Er du sjov?
Er du stresset?
Find din træningspuls
Forbrænd påskens kalorier
Får du for meget salt?
Får du jern nok?
Får du kalk nok?
Får du nok søvn?
Får du rigtig hjerneføde?
Har du dårlig kredsløb?
Har du præstationsangst?
Har du stærkt immunforsvar?
Hvad forbrænder min træning?
Hvad ved du om sex?
Hvilken personlighed har du?
Hvor fed er jeg om 6 måneder?
Hvor mange kcal har jeg brug for?
Hvor meget protein har du brug for?
Hvor meget stress er du udsat for?
Lever du i nuet?
Mål din kondition
Regn din belønning ud
Se din kostprofil
Skal du skifte job?
Spiser du sundt?
Spiser du varieret nok?
Står du i vejen for dig selv?
Taler I samme sprog?
Test din fitness-personlighed
Test din slanke-personlighed
Test din styrke
Test dit kondital - Coopertest.
Tilfreds med din krop?
Trøstespiser du?