Cookie- og privatlivspolitik






Forum

2. Oktober 2010 - 19:37 Løberknæ?
Offline
Bruger oprettet: 02/10/2010

Hej

Jeg har løbet inde på løbebånd hele sidste vinter og styrketrænet samtidig ca. 3 gange i ugen. Har løbet ude hele sommeren og nu har jeg lige pludselig fået ondt i mit venstre knæ. Smerterne sidder på ydersiden af knæet. Hvad gør jeg for at kommer af med de smerter, så jeg kan løbe igen ?

3. Oktober 2010 - 19:25 #1
Offline
Bruger oprettet: 08/04/2010

Hvordan ser dine sko ud?

Har du "pludseligt" øget din løbetræning?

5. Oktober 2010 - 21:14 #2
Offline
Bruger oprettet: 02/10/2010

Mine sko har jeg løbet i hele sommeren og jeg løber ca 6-7 km 3 gange i ugen. Jeg syntes ikke at jeg har øget min løbetræning. Jeg løber bare for at holde mig igang og stræber ikke efter at løbe længere distancer, da jeg døjer med min ryg og mine knæ.

5. Oktober 2010 - 21:15 #3
Offline
Bruger oprettet: 02/10/2010

Anita skrev

Mine sko har jeg løbet i hele sommeren og jeg løber ca 6-7 km 3 gange i ugen. Jeg syntes ikke at jeg har øget min løbetræning. Jeg løber bare for at holde mig igang og stræber ikke efter at løbe længere distancer, da jeg døjer med min ryg og mine knæ.

15. Oktober 2010 - 9:29 #4
Bruger oprettet: 01/12/2008

Hej Anita

Umiddelbart lyder det som om du skal tage den lidt med ro og evt. se en fys. Tjek også om dine sko ikke skal skiftes. Er du blevet testet i de nuværende?

Laver du noget styrketræning ved siden af? Hvad med balancebræt?

Der er allerede rigtig mange indlæg (og svar) fra brugere med samme symptomer som dig, klik rundt i forummet og kigSmile. Du kan evt. starte her:

http://iform.dk/forums/traening/loeb/gode-raad-om-loeberknae-soeges

http://iform.dk/forums/traening/loeb/stadig-ondt-i-knaeet

http://iform.dk/forums/traening/loeb/skoknae

http://iform.dk/forums/traening/loeb/12-ugers-begynder-loebeprogram-knaesko

Go' weekend

/IdaSmile

15. Oktober 2010 - 15:23 #5
Offline
Bruger oprettet: 02/10/2010

Hej Ida

Mange tak for dit svar. Jeg vil prøve at for mine sko tjekket. Jeg er begyndt at styrketræne og kan mærke at det faktisk går bedre. Så jeg skal nok bare have tålmodighed.

God weekend til dig ogsåWink

16. Oktober 2010 - 8:15 #6
Offline
Bruger oprettet: 19/06/2010

Jeg har selv haft en periode med "løberknæ". Bestemt ikke en rar følelse. Jeg erfarede, at der især var 2 faktorer, der havde indvirkning på mine knæsmerter. Min vægt. Jeg vejede 10 kg for meget. Og så mine løbesko. De var ikke dimesioneret til min vægt, og min løbestil. Da jeg fik styr på skoene, blev jeg anbefalet en periode, hvor jeg supledere med fiskeolie (i kapsler). 3 uger, så var smerterne væk. 

16. Oktober 2010 - 10:00 #7
Offline
Bruger oprettet: 28/06/2010

Mads skrev

Jeg har selv haft en periode med "løberknæ". Bestemt ikke en rar følelse. Jeg erfarede, at der især var 2 faktorer, der havde indvirkning på mine knæsmerter. Min vægt. Jeg vejede 10 kg for meget. Og så mine løbesko. De var ikke dimesioneret til min vægt, og min løbestil. Da jeg fik styr på skoene, blev jeg anbefalet en periode, hvor jeg supledere med fiskeolie (i kapsler). 3 uger, så var smerterne væk. 

Virker fiskeolie godt mod ledsmerter da? Jeg får bare kvalme når jeg prøver at få fiskeolie ind i min kost, så "svag" er jeg:P

16. Oktober 2010 - 11:39 #8
Offline
Bruger oprettet: 19/06/2010

Giver rigtig sure opstød, hvis man tager dem på tom mave, f.eks. om morgenen. Det holdt jeg hurtigt op med. Jeg kender ikke til oliens medicinske egenskaber. Ved bare at det virkede rigtig godt for mig, og mit knæ.

Mads 

16. Oktober 2010 - 11:51 #9
Bruger oprettet: 17/01/2009

Prøv BioSport. Den indeholder også antioxidanter. Den er rigtigt god. Spis tabeletterne sammen med et hovedmåltid. Jeg har ikke oplevet fiskesmag :-)

Held og lykke

17. Oktober 2010 - 10:51 #10
Bruger oprettet: 08/03/2009

Hej. Det er vigtigt at du lige nu ikke overbelaster, da løberknæ kan blive en kronisk tilstand. Kig på sports netdoc, der er gode råd. Lav træning, der ikke belaster knæene. Prøv at acceptere, at det er sådan det er sådan det er lige nuCry selvom det er svært

17. Oktober 2010 - 16:26 #11
Offline
Bruger oprettet: 02/10/2010

Hej allesammen. Mange tak for alle de gode råd. Jeg er begyndt at tage fiskolietabeletter for 1 mdr. siden. Så jeg er godt på vej. Jeg kan også godt mærke det går fremad. Jeg skal bare lige have taget en løbetest og så måske ud og købe nye sko. Wink 

 

17. Oktober 2010 - 17:34 #12
Offline
Bruger oprettet: 16/05/2009

Altså hvis det ikke bliver værre og smerten er a la 'lidt ømhed' så er svaret næsten altid styrketræning. Lav nogle lunges (eng.), englehop, squats osv. i forbindelse med dit løb.

Se fx: http://www.youtube.com/watch?v=k5j-2RDjzKQ

Kom glad igang Wink

18. Oktober 2010 - 19:34 #13
Bruger oprettet: 24/05/2010

Fuldstændigt det samme her.

Nye løbesko, fiskeolie og styrketræning af musklerne omkring knæene.

God fornøjelse :-)

12. December 2010 - 20:54 #14
Offline
Bruger oprettet: 04/12/2009

Anita skrev

Hej

Jeg har løbet inde på løbebånd hele sidste vinter og styrketrænet samtidig ca. 3 gange i ugen. Har løbet ude hele sommeren og nu har jeg lige pludselig fået ondt i mit venstre knæ. Smerterne sidder på ydersiden af knæet. Hvad gør jeg for at kommer af med de smerter, så jeg kan løbe igen ?

Løberknæ er betegnelsen, der indbefatter lidelserne iliotibialt friktionssyndrom og patellofemoralt syndrom. Generelt er hvile, udstrækning og ispåførsel vigtigt i behandlingen af løberknæ. Desuden kan det være en god ide at dyrke andre sportsgrene på lavt blus for ikke at yderligere overbelaste dit løberknæ. Den bedste behandling er ifølge http://www.sundhedslex.dk/loeberknae.htm at få antiinflammatorisk medicin, som kan dæmpe irritation i løberknæet samt hævelser. Dit løberknæ kan desuden i voldsomme tilfælde få indsprøjtet kortison. Det er yderst sjældent, at en operation liver nødvendigt. For at undgå, at du får løbeknæ igen, er det vigtigt at forebygge lidelsen ved at konsultere en specialist omkring brug af løbesko - i nogle tilfælde er indlæg nødvendigt for at sikre sig at skaden ikke gentager sig.

Jeg håber, at det gøre bedre med dit løbeknæ nu Smile


Nyhedsbrev

Modtag ugens bedste nyheder, tilbud, konkurrencer og meget mere

Meget mere I FORM...

I FORM nr. 17/2014 er ude nu

Som abonnent kan du også læse dit I FORM på tablet, smartphone eller pc.

I FORM

Mest læste
Sæt fart på forbrændingen

Eksklusivt materialeEksklusivt materialeSæt fart på forbrændingen

Det er næsten ikke til at tro, men med I FORMs ...

Det skal jeg prøve!

5:2-kuren

5:2-kuren

I FORM har testet metoden: Spis som du plejer fem ud af ...

Læs mere

Top 10: Flest proteiner

Top 10: Flest proteiner

Er der svært at holde styr på hvorfra du kan få ...

Top 10: Proteinkilder

Hipextensions på gulv

Hipextensions på gulv

Tænger dine baller til at blive strammet lidt op? Så er ...

Læs mere

Fit med H.I.T på bare 10 minutter

Eksklusivt materialeEksklusivt materialeFit med H.I.T på bare 10 minutter

I FORM præsenterer H.I.T.-træning, High Intensity ...

Få programmet her

Nyeste
Romkugler med frysetørrede hindbær

Romkugler med frysetørrede hindbær

Stil den værste julesult med lækre romkugler rullet i ...

Få opskriften her

Tab dig på sofaen

Tab dig på sofaen

Forestil dig en jul hvor du kan fråse i julemad og ...

Ja tak, det skal jeg prøve!

Julen lækreste opskrifter

Julen lækreste opskrifter

Vi har samlet alle vores sunde juleopskrifter, så du kan ...

Find alle juleopskrifterne her

Julens sundeste opskrifter

Julens sundeste opskrifter

Lad dine gæster tage hver deres ret med denne jul, og ...

Find juleopskrifterne her

Kalvepaté med rødkål

Kalvepaté med rødkål

Forkæl dine gæster og dine smagsløg med denne kalvepaté ...

Få juleopskriften her

I FORM forum

Nyeste

Diabates og protein bar

23. nov - 01:09 |

træningsmakker Esbjerg

22. nov - 12:37 |

Mest læste

100 g? 100 ml?

28. jul - 11:49 |

Protein pandekager

28. okt - 09:06 |

Lige nu lytter vi til...

Endnu mere I FORM...

Hvad betyder plusset?

Iform.dk

Hvad betyder plusset?

Som abonnent på I FORM har du adgang til alt indhold - et eksklusivt iform.dk.

Læs mere


Brød uden mel

Snup en opskrift

Eksklusivt indhold

Gå efter plusset

Ny løbejakke?

Det skal du se efter

Flad mave

Sixpack på 6 uger

Løbeprogram

Sæt fart på de 5 km