Cookie- og privatlivspolitik






Forum

5. Januar 2011 - 22:12 Kan jeg nå at træne op til halvmarathon i maj!?
Offline
Bruger oprettet: 13/10/2010

Jeg begyndte at løbetræne tilbage i september måned og i starten af december kunne jeg sagtens løbe 5 km. uden problemer. Men så fik jeg en seneknude i højre ben, ikke at den gjorde specielt ondt, men min læge sagde jeg skulle holde en pause for ikke at forværre den. Nu er jeg så startet op stille og roligt i sidste uge og løber 3 km. i roligt tempo.

 

Mit spørgsmål er så: Kan jeg nå at træne op til en halvmarathon uden at ødelægge min krop, og hvis ja, hvilket program bør jeg følge?

Jeg var startet på Marathonskolens program 2 inden jeg holdt pause, men det varer 30 uger og løbet er om 20 uger.

 

Håber der er nogen som kan guide mig lidt.

 

Hilsen

 

Peter

Redigeret Thu, 2011-01-06 19:18.
7. Januar 2011 - 9:52 #1
Offline
Bruger oprettet: 08/04/2010

Hey Peter,

Det korte svar må være nej, desværre.
Jeg vil "påstå", at du skal vente. Du skal tage de opbyggende distancer en ad gangen. Det vil sige først en 5'er, så en 10'er og så den halve. Du skal være længe nok på hvert nivea til, at du føler dig komfortabel på distancen.
Når du skriver at du startede med at løbe i september, så skal du huske på, at det tager dine muskler ca. 3md at blive stærke nok til at løbe og det tager dine led, sener og knogler et halvt år at blive stærke nok til at løbe.

Du vil sikkert kunne finde flere "0-21km på 20 uger"-programmer; men hvis du skal have den varige glæde ved at løbe, og hvis du vil undgå følgeskaderne, så skal du droppe planerne om den halve til maj og satse på at tage den med ro. Der er masser af halvmaratonløb i løbet af året.

Så mit råd er - find et 10-12ugers 5km program og følg det - løb så et 5km motionsløb og nyd det. Find så et 12 ugers 10km program og løb efter det - motionsløb ... etc. etc. Så ender det hele med at passe meget godt med 30 uger til den halve.

Sorry, men der er kun en vej uden om løbeskader - det er langsom progression.

/A

7. Januar 2011 - 10:53 #2
Offline
Bruger oprettet: 30/11/2008

Jeg er enig. Jeg har selv prøvet sidste år at være ramt af løberknæ og måtte udskyde en halvmarathon som var planlagt til april år da jeg simpelthen var rædselsslagen for langvarig og permanent skade.

Jeg trænede op hos fysioterapeut og da jeg begyndte at få det bedre i mit knæ tog jeg landevejscykling op som er mindre skadende for knæ. På den måde kunne jeg bevare min gode form.

I efteråret begyndte jeg så for alvor at løbe igen og nu har jeg mål om halvmarathon i april. Jeg føler mit knæ er meget stærkt og jeg har ingen problemer haft. Jeg er sikker på at det skyldes alle de øvelser jeg har lavet det sidste års tid og at jeg gav det tid til at hele.

Så selvom det er surt at måtte udskyde sit mål er der god grund til at gøre det, og der findes jo masser af løb henover året som man kan jogge/gå/powerwalke sig igennem. 

Hvis du giver det tid til at hele ordentligt bliver du måske endda stærkere og en bedre løber af det! Smile

7. Januar 2011 - 15:28 #3
Offline
Bruger oprettet: 13/10/2010

Øv øv øv. Det var ikke lige det svar jeg havde håbet på. Men jeg må hellere lytte til jer, da jeg selv er en ret uerfaren løber.

Jeg har lyst til at løbe hver dag, men det kender i vel selv alt for godt....

 

Når, men det skal ikke slå mig ud, jeg må bare være tålmodig, og så kommer der forhåbentlig et Broløb igen til næste år.

 

 

7. Januar 2011 - 15:32 #4
Offline
Bruger oprettet: 30/11/2008

Jeg var grædefærdig da jeg fik at vide at jeg ikke måtte løbe for jeg var i super form på det tidspunkt og havde følt at jeg var klar til det halvmarathon. Det tog gejsten lidt fra mig et stykke tid. Men nu er jeg glad for at jeg lyttede for ikke bare føler jeg mig stærkere i mine led i dag, jeg fik også cyklet en masse cykelløb sidste år og fik nogle sejre af den vej.

Og der er nye motionsløb hvert eneste år - heldigvis! Smile

8. Januar 2011 - 3:52 #5
Offline
Bruger oprettet: 21/03/2009

Jeg har en anden vinkel. I april begyndte jeg at løbe og 2 mdr. efter min første løbetur gennemførte jeg mit halvmarathon - uden problemer og uden skader - hverken før under eller efter.

Så det er muligvis ikke at anbefale, men heller ikke urealistisk.

8. Januar 2011 - 9:15 #6
Offline
Bruger oprettet: 08/04/2010

Hey Peter,

Nej, det er aldrig rart, at få "forkerte" svar :-) Men du vil glæde dig i længden. Det kan godt være, at det ikke bliver dét broløb; men der er Lillebælt igen til næste år, der er Berlin Halb, der er Naturmaraton (halv), der er.... og mange af de mindre løb er langt sjovere at løbe end de store. Du kommer i tættere kontakt med de andre løbere, stemningen er bedre, der er bedre plads etc.. Alt i alt, så skal du ikke græde over det :-)

Tanja: Fint profilbillede :-) Fantastisk løb.

/A

 

8. Januar 2011 - 10:10 #7
Offline
Bruger oprettet: 24/12/2008

Peter skrev

Hej Peter.

Der ligger et træningsprogram her på hjemmesiden, der hedder" fra 5 km til halvmarathon". Det er et 24 ugers program, men du kan gå ind i uge 7 og træne derfra. Den længste tur er 6 km i den uge, og så passer det med en nedtrapningsuge i første uge af maj. Hvis det skal passe til din form, må de 6 km ikke være hårdt for dig. Hvis de er, er det bedre at finde et halvmarathon engang i juni/juli, så træningen og oplevelsen bliver god. De fleste skader kommer af at forcerere træningen.

Jeg har selv brugt programmet. Det træner både udholdenhed og kondition, og jeg kan varmt anbefale det.

Hilsen Ole

 

 

Jeg begyndte at løbetræne tilbage i september måned og i starten af december kunne jeg sagtens løbe 5 km. uden problemer. Men så fik jeg en seneknude i højre ben, ikke at den gjorde specielt ondt, men min læge sagde jeg skulle holde en pause for ikke at forværre den. Nu er jeg så startet op stille og roligt i sidste uge og løber 3 km. i roligt tempo.

 

Mit spørgsmål er så: Kan jeg nå at træne op til en halvmarathon uden at ødelægge min krop, og hvis ja, hvilket program bør jeg følge?

Jeg var startet på Marathonskolens program 2 inden jeg holdt pause, men det varer 30 uger og løbet er om 20 uger.

 

Håber der er nogen som kan guide mig lidt.

 

Hilsen

 

Peter

8. Januar 2011 - 10:13 #8
Offline
Bruger oprettet: 03/10/2009

Jeg er også begyndt at træne mod en halvmarathon i uge 30. Som delmål har jeg lagt I Forms 10 km. løb i maj. Det er rart med delmål - og delsejre Laughing

Når vi så i uge 30 har løbet vores første halvmarathon, er det jo heller ikke slut med at løbe - så løber vi videre mod andre mål og andre sejre. Jeg glæder mig rigtig meget.

8. Januar 2011 - 12:30 #9
Offline
Bruger oprettet: 21/03/2009

runrunrun skrev

Hey Peter,

Nej, det er aldrig rart, at få "forkerte" svar :-) Men du vil glæde dig i længden. Det kan godt være, at det ikke bliver dét broløb; men der er Lillebælt igen til næste år, der er Berlin Halb, der er Naturmaraton (halv), der er.... og mange af de mindre løb er langt sjovere at løbe end de store. Du kommer i tættere kontakt med de andre løbere, stemningen er bedre, der er bedre plads etc.. Alt i alt, så skal du ikke græde over det :-)

Tanja: Fint profilbillede :-) Fantastisk løb.

/A

 

 

RRR: Mange tak - hvis du kan genkende den, ved du den er fra samme årstal ; ) men det må jeg nok hellere undlade at komme ind på, da jeg ikke vil risikere banning fra forummet Innocent

 

8. Januar 2011 - 15:33 #10
Bruger oprettet: 08/01/2011

Hej Peter.

Det fornuftige kloge svar er sikkert nej, men selvfølgelig kan det lade sig gøre. Jeg gjorde det sidste år til Broløbet på Øresundsbroen. Inden jeg genoptog min træning, havde jeg været skadet i 10 mdr, og det med en kraftig overbelastning af akillessenen. Jeg brugte ca 3 mdr til at komme i form, naturligvis ikke optimalt. De sidste 4 km gjorde ondt. Men  jeg gennenførte i en fin tid, og ikke mindst fik en uforglemmelig oplevelse.  Vigtigst er vel at lytte til sin krop!  Held og lykke. Kirsten

8. Januar 2011 - 21:33 #11
Offline
Bruger oprettet: 13/10/2010

Mange tak for jeres råd.Smile

 

Jeg har besluttet mig for at tage det stille og roligt og ikke forhaste mig, så jeg går hen og får en dum skade. Jeg vil virkelig gerne med til ½ marathon på storebæltsbroen, men jeg har ikke den store erfaring med at løbe, så jeg har valgt at starte helt fra bunden igen.

 

Fedt at der er så mange som kommer med gode råd og vejleder hinanden, det er rart for en som mig er ingen løbeerfaring har.

 

 

 

 

 


Meget mere I FORM...

Undskyld vi roder - vi rydder op

Iform.dk

Undskyld vi roder - vi rydder op

Oplever du mærkelige ting på iform.dk lige nu? Vi arbejder på sagen!

Læs mere

Den ultimative træningspakke

Om I FORM

Den ultimative træningspakke

TILBUD: Få den testvindende sports-bh, tights fra Newline, dagcreme fra Origins og 3 nr. af I FORM for kun 99,50 kr!

Det lyder da godt!

I FORM nr. 11/2015 er ude nu

Som abonnent kan du også læse dit I FORM på tablet, smartphone eller pc.

Træn hele sommeren

Abonner

Træn hele sommeren

SOMMERTILBUD: Få et lækkert Kari Traa sæt med når du bestiller 4. nr. af I FORM for kun 149,50 kr.

Bestil her

I FORM

Mest læste
10 frugter der gør dig slank

10 frugter der gør dig slank

Vi guider dig med en top 10 liste over de frugter, der ...

Læs mere

5 frugter som faktisk feder

Eksklusivt materialeEksklusivt materiale5 frugter som faktisk feder

Frugt er sundt, men nogle frugter er sundere end andre. ...

Læs mere

Spis dig sund med én plan

Spis dig sund med én plan

PLAN A står ganske enkelt for anti-inflammatorisk, og er ...

Det lyder som en plan for mig!

Snup en kop te – til håret

Snup en kop te – til håret

Vidste du, at også håret kan nyde en kop te?

Få opskriften

Slankefrugt nr. 1: Honningmelon

Slankefrugt nr. 1: Honningmelon

Honningmelonen indtager 1. pladsen som super slankefrugt.

Læs mere

Nyeste
Få faste baller på kun 5 uger

Få faste baller på kun 5 uger

Skyd genvej med verdens ­5 mest effektive balleøvelser! ...

Klik her, og få hele programmet

Hofteløft med bold

Hofteløft med bold

Med hofteløft med bold er du godt på vej mod baller af ...

Klik her, og se øvelsen på video

Benkick bagud

Benkick bagud

Lav benkick bagud og kom et skridt nærmere drømmen om ...

Klik her, og se øvelsen på video

Plié med hælløft

Plié med hælløft

Stram ballerne og gør dig klar til plié med hælløft!

Klik her, og se øvelsen på video

Squat med side-slide

Squat med side-slide

Gør dig klar til at få faste baller med squat med side-slide

Klik her, og se øvelsen på video

Endnu mere I FORM...

Hvad betyder plusset?

Om I FORM

Hvad betyder plusset?

Som abonnent på I FORM har du adgang til alt indhold - et eksklusivt iform.dk.

Læs mere

Vil du anbefale I FORM til andre?

Om I FORM

Vil du anbefale I FORM til andre?

Fortæl hvad du synes og deltag i konkurrencen om flotte præmier.

Se præmierne og deltag her

Følg os på Instagram

I FORM forum

Nyeste

løbemakker i Aalborg søges

28. jul - 14:14 |

Nike Free 5.0

22. jul - 09:00 |

Mest læste

100 g? 100 ml?

28. jul - 12:49 |

Candida kur

17. nov - 12:52 |

Nyhedsbrev

Modtag ugens bedste nyheder, tilbud, konkurrencer og meget mere


Ny løbejakke?

Det skal du se efter

Løbeprogram

Sæt fart på de 5 km

Flad mave

Sixpack på 6 uger

Farvel mavedelle

Kost- & træningsplan

Eksklusivt indhold

Gå efter plusset

Smid fedtet

IFORMs Kostdagbog