Cookie- og privatlivspolitik






Forum

5. Januar 2011 - 22:12 Kan jeg nå at træne op til halvmarathon i maj!?
Offline
Bruger oprettet: 13/10/2010

Jeg begyndte at løbetræne tilbage i september måned og i starten af december kunne jeg sagtens løbe 5 km. uden problemer. Men så fik jeg en seneknude i højre ben, ikke at den gjorde specielt ondt, men min læge sagde jeg skulle holde en pause for ikke at forværre den. Nu er jeg så startet op stille og roligt i sidste uge og løber 3 km. i roligt tempo.

 

Mit spørgsmål er så: Kan jeg nå at træne op til en halvmarathon uden at ødelægge min krop, og hvis ja, hvilket program bør jeg følge?

Jeg var startet på Marathonskolens program 2 inden jeg holdt pause, men det varer 30 uger og løbet er om 20 uger.

 

Håber der er nogen som kan guide mig lidt.

 

Hilsen

 

Peter

Redigeret Thu, 2011-01-06 19:18.
7. Januar 2011 - 9:52 #1
Offline
Bruger oprettet: 08/04/2010

Hey Peter,

Det korte svar må være nej, desværre.
Jeg vil "påstå", at du skal vente. Du skal tage de opbyggende distancer en ad gangen. Det vil sige først en 5'er, så en 10'er og så den halve. Du skal være længe nok på hvert nivea til, at du føler dig komfortabel på distancen.
Når du skriver at du startede med at løbe i september, så skal du huske på, at det tager dine muskler ca. 3md at blive stærke nok til at løbe og det tager dine led, sener og knogler et halvt år at blive stærke nok til at løbe.

Du vil sikkert kunne finde flere "0-21km på 20 uger"-programmer; men hvis du skal have den varige glæde ved at løbe, og hvis du vil undgå følgeskaderne, så skal du droppe planerne om den halve til maj og satse på at tage den med ro. Der er masser af halvmaratonløb i løbet af året.

Så mit råd er - find et 10-12ugers 5km program og følg det - løb så et 5km motionsløb og nyd det. Find så et 12 ugers 10km program og løb efter det - motionsløb ... etc. etc. Så ender det hele med at passe meget godt med 30 uger til den halve.

Sorry, men der er kun en vej uden om løbeskader - det er langsom progression.

/A

7. Januar 2011 - 10:53 #2
Offline
Bruger oprettet: 30/11/2008

Jeg er enig. Jeg har selv prøvet sidste år at være ramt af løberknæ og måtte udskyde en halvmarathon som var planlagt til april år da jeg simpelthen var rædselsslagen for langvarig og permanent skade.

Jeg trænede op hos fysioterapeut og da jeg begyndte at få det bedre i mit knæ tog jeg landevejscykling op som er mindre skadende for knæ. På den måde kunne jeg bevare min gode form.

I efteråret begyndte jeg så for alvor at løbe igen og nu har jeg mål om halvmarathon i april. Jeg føler mit knæ er meget stærkt og jeg har ingen problemer haft. Jeg er sikker på at det skyldes alle de øvelser jeg har lavet det sidste års tid og at jeg gav det tid til at hele.

Så selvom det er surt at måtte udskyde sit mål er der god grund til at gøre det, og der findes jo masser af løb henover året som man kan jogge/gå/powerwalke sig igennem. 

Hvis du giver det tid til at hele ordentligt bliver du måske endda stærkere og en bedre løber af det! Smile

7. Januar 2011 - 15:28 #3
Offline
Bruger oprettet: 13/10/2010

Øv øv øv. Det var ikke lige det svar jeg havde håbet på. Men jeg må hellere lytte til jer, da jeg selv er en ret uerfaren løber.

Jeg har lyst til at løbe hver dag, men det kender i vel selv alt for godt....

 

Når, men det skal ikke slå mig ud, jeg må bare være tålmodig, og så kommer der forhåbentlig et Broløb igen til næste år.

 

 

7. Januar 2011 - 15:32 #4
Offline
Bruger oprettet: 30/11/2008

Jeg var grædefærdig da jeg fik at vide at jeg ikke måtte løbe for jeg var i super form på det tidspunkt og havde følt at jeg var klar til det halvmarathon. Det tog gejsten lidt fra mig et stykke tid. Men nu er jeg glad for at jeg lyttede for ikke bare føler jeg mig stærkere i mine led i dag, jeg fik også cyklet en masse cykelløb sidste år og fik nogle sejre af den vej.

Og der er nye motionsløb hvert eneste år - heldigvis! Smile

8. Januar 2011 - 3:52 #5
Offline
Bruger oprettet: 21/03/2009

Jeg har en anden vinkel. I april begyndte jeg at løbe og 2 mdr. efter min første løbetur gennemførte jeg mit halvmarathon - uden problemer og uden skader - hverken før under eller efter.

Så det er muligvis ikke at anbefale, men heller ikke urealistisk.

8. Januar 2011 - 9:15 #6
Offline
Bruger oprettet: 08/04/2010

Hey Peter,

Nej, det er aldrig rart, at få "forkerte" svar :-) Men du vil glæde dig i længden. Det kan godt være, at det ikke bliver dét broløb; men der er Lillebælt igen til næste år, der er Berlin Halb, der er Naturmaraton (halv), der er.... og mange af de mindre løb er langt sjovere at løbe end de store. Du kommer i tættere kontakt med de andre løbere, stemningen er bedre, der er bedre plads etc.. Alt i alt, så skal du ikke græde over det :-)

Tanja: Fint profilbillede :-) Fantastisk løb.

/A

 

8. Januar 2011 - 10:10 #7
Offline
Bruger oprettet: 24/12/2008

Peter skrev

Hej Peter.

Der ligger et træningsprogram her på hjemmesiden, der hedder" fra 5 km til halvmarathon". Det er et 24 ugers program, men du kan gå ind i uge 7 og træne derfra. Den længste tur er 6 km i den uge, og så passer det med en nedtrapningsuge i første uge af maj. Hvis det skal passe til din form, må de 6 km ikke være hårdt for dig. Hvis de er, er det bedre at finde et halvmarathon engang i juni/juli, så træningen og oplevelsen bliver god. De fleste skader kommer af at forcerere træningen.

Jeg har selv brugt programmet. Det træner både udholdenhed og kondition, og jeg kan varmt anbefale det.

Hilsen Ole

 

 

Jeg begyndte at løbetræne tilbage i september måned og i starten af december kunne jeg sagtens løbe 5 km. uden problemer. Men så fik jeg en seneknude i højre ben, ikke at den gjorde specielt ondt, men min læge sagde jeg skulle holde en pause for ikke at forværre den. Nu er jeg så startet op stille og roligt i sidste uge og løber 3 km. i roligt tempo.

 

Mit spørgsmål er så: Kan jeg nå at træne op til en halvmarathon uden at ødelægge min krop, og hvis ja, hvilket program bør jeg følge?

Jeg var startet på Marathonskolens program 2 inden jeg holdt pause, men det varer 30 uger og løbet er om 20 uger.

 

Håber der er nogen som kan guide mig lidt.

 

Hilsen

 

Peter

8. Januar 2011 - 10:13 #8
Offline
Bruger oprettet: 03/10/2009

Jeg er også begyndt at træne mod en halvmarathon i uge 30. Som delmål har jeg lagt I Forms 10 km. løb i maj. Det er rart med delmål - og delsejre Laughing

Når vi så i uge 30 har løbet vores første halvmarathon, er det jo heller ikke slut med at løbe - så løber vi videre mod andre mål og andre sejre. Jeg glæder mig rigtig meget.

8. Januar 2011 - 12:30 #9
Offline
Bruger oprettet: 21/03/2009

runrunrun skrev

Hey Peter,

Nej, det er aldrig rart, at få "forkerte" svar :-) Men du vil glæde dig i længden. Det kan godt være, at det ikke bliver dét broløb; men der er Lillebælt igen til næste år, der er Berlin Halb, der er Naturmaraton (halv), der er.... og mange af de mindre løb er langt sjovere at løbe end de store. Du kommer i tættere kontakt med de andre løbere, stemningen er bedre, der er bedre plads etc.. Alt i alt, så skal du ikke græde over det :-)

Tanja: Fint profilbillede :-) Fantastisk løb.

/A

 

 

RRR: Mange tak - hvis du kan genkende den, ved du den er fra samme årstal ; ) men det må jeg nok hellere undlade at komme ind på, da jeg ikke vil risikere banning fra forummet Innocent

 

8. Januar 2011 - 15:33 #10
Bruger oprettet: 08/01/2011

Hej Peter.

Det fornuftige kloge svar er sikkert nej, men selvfølgelig kan det lade sig gøre. Jeg gjorde det sidste år til Broløbet på Øresundsbroen. Inden jeg genoptog min træning, havde jeg været skadet i 10 mdr, og det med en kraftig overbelastning af akillessenen. Jeg brugte ca 3 mdr til at komme i form, naturligvis ikke optimalt. De sidste 4 km gjorde ondt. Men  jeg gennenførte i en fin tid, og ikke mindst fik en uforglemmelig oplevelse.  Vigtigst er vel at lytte til sin krop!  Held og lykke. Kirsten

8. Januar 2011 - 21:33 #11
Offline
Bruger oprettet: 13/10/2010

Mange tak for jeres råd.Smile

 

Jeg har besluttet mig for at tage det stille og roligt og ikke forhaste mig, så jeg går hen og får en dum skade. Jeg vil virkelig gerne med til ½ marathon på storebæltsbroen, men jeg har ikke den store erfaring med at løbe, så jeg har valgt at starte helt fra bunden igen.

 

Fedt at der er så mange som kommer med gode råd og vejleder hinanden, det er rart for en som mig er ingen løbeerfaring har.

 

 

 

 

 


Meget mere I FORM...

Think pink

Abonner

Think pink

Suveræn pink letvægtsjakke fra Kari Traa + 3 nr. af I FORM for kun 99.50,-

Det må jeg ha'!

Vind tur til Club La Santa

Konkurrencer

Vind tur til Club La Santa

Like I FORM's facebookside og deltag i konkurrencen om en tur for 2 til Club La Santa.

Den vinder jeg

I FORM nr. 06/2014 er ude nu

Som abonnent kan du også læse dit I FORM på tablet, smartphone eller pc.

I FORM

Mest læste
Er du god til at holde fri?

Er du god til at holde fri?

Ferie er sundt for både krop og sjæl - men hvor god er ...

Test dig selv

5:2-kuren

5:2-kuren

I FORM har testet metoden: Spis som du plejer fem ud af ...

Læs mere

Ædeflip efter træning

Ædeflip efter træning

Hver gang jeg har været til træning, spiser jeg en masse ...

Læs Rikke Rønholts svar

Boost din form på kort tid

Boost din form på kort tid

10-20-30-metoden er en effektiv form for løbetræning, ...

Læs om løbestrategien 10-20-30

Træn dig til en orgasme

Eksklusivt materialeEksklusivt materialeTræn dig til en orgasme

Nu er det bevist: Du kan træne dig til en orgasme. Vi ...

Okay! Vis mig øvelsen!

Nyeste
Träningsprogram: Här är alla övningar

Träningsprogram: Här är alla övningar

Övningarna kan sammanfattas med tre ord; enkla, ...

Här finns alla övningar

Kostplan Allt detta ingår

Kostplan Allt detta ingår

Variation in i det oändliga står på menyn varje dag ...

Spännande!

Er du klar?

Er du klar?

Beach 2014 närmar sig med STORMSTEG. Följ I FORMs ...

EXKLUSIVT för prenumeranter

Se alla övningar

Se alla övningar

Klicka för att komma tillbaka till översikten för alla ...

Læs mere

Tillbaka till översikten

Tillbaka till översikten

Klicka här för att komma tillbaka till startsidan för ...

Læs mere

Nyhedsbrev

Modtag ugens bedste nyheder, tilbud, konkurrencer og meget mere

Lige nu lytter vi til...

Endnu mere I FORM...

Hvad betyder plusset?

Iform.dk

Hvad betyder plusset?

Som abonnent på I FORM har du adgang til alt indhold - et eksklusivt iform.dk.

Læs mere


Ny løbejakke?

Det skal du se efter

Farvel mavedelle

Kost- & træningsplan

Eksklusivt indhold

Gå efter plusset

Brød uden mel

Snup en opskrift

Løbeprogram

Sæt fart på de 5 km

I FORM Overblik

Træning
Løb
Styrketræning
Kalorieforbrænding
Kondition
Træningsformer
Motivation
Kost og træning
Personligt træningsprogram
Kost
Sunde opskrifter
Kost og sundhed
Sund vægt
Nyt om kost
Økologi
Spørgsmål om kost
Personligt slankeprogram
Velvære
Spa
Stress
Ferie
Sex
Parforhold og singleliv
Massage
Meditation
Test dig selv
Afslør fedtfordeling
Beregn din halvmaraton-tid
Beregn dine interval-tider
Beregn dit hvile-stofskifte
Dagens marsbar
Er det dig eller jobbet?
Er dit blodsukker stabilt?
Er du afhængig af nikotin?
Er du en god date?
Er du en god date 2?
Er du en god date 3?
Er du en stress-spiser?
Er du for tyk? (BMI-tjek)
Er du god nok til sex?
Er du god til at holde ferie?
Er du jaloux?
Er du klar til maraton?
Er du konfliktsky?
Er du mentalt stærk?
Er du sjov?
Er du stresset?
Find din træningspuls
Forbrænd påskens kalorier
Får du for meget salt?
Får du jern nok?
Får du kalk nok?
Får du nok søvn?
Får du rigtig hjerneføde?
Har du dårlig kredsløb?
Har du præstationsangst?
Har du stærkt immunforsvar?
Hvad forbrænder min træning?
Hvad ved du om sex?
Hvilken personlighed har du?
Hvor fed er jeg om 6 måneder?
Hvor mange kcal har jeg brug for?
Hvor meget protein har du brug for?
Hvor meget stress er du udsat for?
Lever du i nuet?
Mål din kondition
Regn din belønning ud
Se din kostprofil
Skal du skifte job?
Spiser du sundt?
Spiser du varieret nok?
Står du i vejen for dig selv?
Taler I samme sprog?
Test din fitness-personlighed
Test din slanke-personlighed
Test din styrke
Test dit kondital - Coopertest.
Tilfreds med din krop?
Trøstespiser du?