Jeg får ikke rigtigt svar på mit spørgsmål....og nu nærmer søndag sig hvor jeg skal løbe "110 min distance"!!!! Hvad betyder det når der i uge 18 (ud af 26) står "110 min distance"? Nu har jeg søg på iforms hjemmeside, men ikke fundet noget svar. Dem der har lavet træningsplanen må da vide det, eller?
Originale spm:
Jeg løber efter programmet "Marathon på 26 uger" og er kommet til en del af programmet hvor der står at jeg skal løbe "distance". Hvad betyder det?
Hey Berit,
Distancetræning, kaldes også LSD, er træning hvor du vænner kroppen til at løbe i længere tid. Det skal foregå i "snakketempo" - dvs. maks. 70-75% af pulsreserven i gennemsnit. Eller ca. 1-1½min langsommere pr. km end dit 10km tempo.
/A
Hej Berit,
når jeg løber distance-træning, så ved jeg ikke, hvad pulszone, jeg ligger i. Men jeg holder et tempo, som jeg føler er behageligt - uden at det bliver lunten eller anstrengt. Distance gælder jo om at få nogle km i benene, så de vænner sig til at være i gang i lang tid. Jeg løber som regel også distance målt på km og ikke på tid, for så er jeg sikker på, at jeg får løbet nok km.
Mange tak for jeres svar. Jeg kan forstå, at det ikke er så meget anderledes end hvad jeg ellers har gjort når jeg har løbet langt de sidste par uger.
I søndags løb jeg i næsten 2½ time (længere tid end hvad der står i programmet, men jeg har ikke fulgt programmet helt til punkt og prikke...) for at få km og tid ind i benene....så det må vel være distanceløb. Jeg har som mål at gennemføre Berlin Marathon i fin stil uden noget specielt krav til tid, men mere at jeg gennemfører og er tilfreds med min egen indsats.
Hey,
Pas på med at forcere km. Det kan meget let ende i skader. Særligt, når du er oppe og runde 2+ timer. Belastningen er stor, og det vil være så ekstremt ærgerligt at måtte melde Berlin fra pga. ens egen "dumhed" :-) (Taler af alt for dyre erfaringer :-) )
Berlin - så kan det være vi ses - har selv målet om, at LØBE hele vejen og ikke blive sidst :-D
Jeg er meget forsigtig med ikke at forcere. Jeg har stille og roligt bygget km på, så jeg i begyndelsen af juni kunne løbe broløbet uden de store problemer. Jeg har haft stor glæde af træningsprogrammet hvor man starter 26 uger inden. Jeg har mere eller mindre gjort som der stod, men dog lagt lidt ekstra minutter/km på når jeg synes at kroppen/hjernen virker ok.
:) Det ser ud som om vi har samme målsætning for Berlin
6. sep - 21:58 | Løb
6. sep - 21:11 | Konditionstræning
6. sep - 20:54 | Spørg Anna
Startnummer til Berlin Marathon sælges
6. sep - 20:12 | Løb
6. sep - 18:15 | Kost og træning
5. sep - 19:28 | Gear og udstyr
Kalori forbrænding / fedtforbrænding
6. sep - 16:17 | Løb
6. sep - 14:51 | Sund vægt
Det er meget let. Det er 110 minutters løb med dit distance tempo. Det kan være det er 18 eller 25 km. Det afhænger af dit distancetempo. Time-on-legs / tid på landevejen er vigtigere end distancer når man som begynder bygger op.