okay, jeg har ligesom mange andre besluttet mig for at løbe et halvmarathon til maj 2011.
men jeg er kommet lidt i tvivl, og håber der er nogen der kan hjælpe.
jeg har døjet med skinnebensbetændelse og lyskensmerter, de er ikke helt væk, men godt påvej, fordi jeg har taget den meget med ro.
mit spørgsmål er så bare om der er nogen specifikke øvelser jeg kan lave for ikke at bryde disse skader op igen, når jeg går igang med træningen til min første marathon.
desuden, ligger det sådan, at jeg har meldt mig til et højskoleophold med outdoor som hovedfag. med strt januar og slut juni, tror i det vil være alt for optimistisk at begynde et halvmarathonprogram nu, skulle jeg hellere vente til jeg kommer hjem fra højskole, for at kunne få en mere strukturet træning.? eller skal jeg bare gi den gas og så lad være med at tænke på at jeg måske ikke får restitueret nok i nogle perioder ?
det var to lidt forskellige spørgsmål, men håber i kan hjælpe ..
//Pernille
Hej Pernille
Som nævnt ovenfor så afhænger det af din nuværende form. Jeg synes dog du skal tage udgangspunkt hvad din krop kan holde til.
Du skulle jo også gerne kunne deltage i alle aktiviteterne på højskolen.
Umiddelbart tror jeg du vil få svært ved at få 'tid' til de 3-4 ugentlige træningsgange mens du er dér, der sker noget hele tiden... med mindre du måske kan få andre med på idéen og starte en lille løbeklub! Så bliver det både lettere og sjovere at komme afsted!
Se her for flere spr. og svar ang. skinnebensbetændelse http://iform.dk/forums/traening/loeb/smerter-i-skinneben
Laver du noget styrketræning? Ellers kunne det være en god idé at komme i gang med. Det vil også hjælpe på dit løb!
Vælger du at gå i gang med ½maratontræningen så er der forslag til programmer her:
http://iform.dk/traening/halvmaraton/halvmaratonskolen
Held og lykke med det hele
/Ida
23. maj - 22:13 | Sund vægt
Aarhus Halvmaraton løbenr. til salg
23. maj - 21:06 |
23. maj - 20:51 | Styrketræning
23. maj - 16:25 | Gear og udstyr
23. maj - 13:47 | Kost og træning
Hjælp, jeg taber alt mit fedt på brysterne
18. maj - 09:02 | Farvel mavedelle
21. maj - 11:59 | Løb
Antioxidanterne i tomater har vist sig at beskytte din ...
Bliv rustet til bikini-sæsonen med dette effektive ...
Juice er en hurtig, enkel og lækker måde at tanke op med ...
Hey Pernille,
Ja, 2 forskellige spørgsmål; men sådan er det :-)
Mht. skinnebensbetændelse og skinnebensproblemer generelt - så kommer det oftest af overbelastning. For hurtig progression i enten distance eller tempo. Der er ikke så meget andet end hvile og køling du kan gøre, når du først har smerterne;men du kan evt. forebygge ved at søge mod at lande mere på mellem/forfod når du løber og tage kortere skridt. Du kan søge her i forum efter skinneben, så er der side efter side med gode råd.
Den anden del, mht. træningen frem mod halvmaraton i maj - så kommer det jo noget an på hvad for du er i nu?
Hvis du er i 0km-form - så skal du efterhånde til at igang! Er du i 10km-form, så kan du sagtens vente til starten af '11 - jeg vil sige 12-15 uger fra 10km til halvmaraton, også set med din smertebeskrivelse.
/A